Invitaţi din toată lumea bună, poftiţi să evalueze nivelul comunicării din Orientul Mijlociu. La media creativă, alături de performeri la nivel mondial, un jurat român – Zoltan Szigeti.
Invitaţi din toată lumea bună, poftiţi să evalueze nivelul comunicării din Orientul Mijlociu. La media creativă, alături de performeri la nivel mondial, un jurat român – Zoltan Szigeti.
Jurnalul Naţional: Care au fost paşii selecţiei şi cum aţi devenit primul jurat român într-o competiţie internaţională de media creativă?
Zoltan Szigeti: A existat o nominalizare locală, făcută de reprezentanţii festivalului de la Cannes în România. E important sa ştiţi ş Dubai Lynx, ca şi Eurobest, sînt festivaluri regionale organizate de aceeaşi echipă londoneză care pune pe picioare festivalul de pe Riviera Franceză. Au fost recomandate două persoane din România şi opţiunea selectorilor londonezi a fost pentru The Group.
În decizia organizatorilor a contat expertiza personală sau faptul ca sînteţi reprezentantul unui grup de companii neafiliate, în care media are un cuvînt greu de spus?
Probabil că ambele au contat. A fost o surpriză foarte frumoasă faptul că cineva din comunitate ne-a vazut în postura de potenţiali juraţi şi un compliment aparte decizia organizatorilor de a mă prefera.
Cum a fost experienţa festivalului văzută prin ochii juratului într-o categorie relativ nouă chiar şi pentru Cannes?
Orientul Mijlociu e o zonă care merită explorată, inclusiv la capitolul oportunităţi de business. Are un exotism aparte şi lucrul acesta e tradus şi la nivelul comunicării. Sînt trei aspecte de reţinut – oricît de vizibilă ar fi emergenţa regiunii, sînt oameni foarte competenţi aici, au resurse, au idei. Şi lucrul ăsta a fost cît se poate de clar în procesul selecţiei. Media poate fi o categorie nouă ca şi secţiune în competiţii internaţionale, dar istoria acestei discipline e simultană cu cea a advertisingului contemporan. Dubai Lynx a arătat că regiunea MENA nu face nici ea excepţie de la regulă. Al doilea aspect memorabil este cel legat de culoarea locală. Ma refer acum la temele tabu ale lumii arabe, pe care agenţiile locale au ştiut să le evite sau dimpotrivă, să le cultive într-o manieră creativă. Un motiv în plus de meditaţie pentru cei care au învăţat să descopere oportunităţi în orice soluţie. Al treilea element remarcabil? Organizarea fără cusur, de origine britanică, pliată pe cultura unei regiuni conştientă de gradul ei de seducţie. A rezultat un festival în care învingătorii şi-au meritat premiile, iar învinşii au ştiut să-i aplaude şi să înveţe de la cei mai buni decît ei.
Care au fost elementele care au făcut diferenţa între o lucrare premiată la media şi una premiată la outdoor?
Să spunem că la outdoor a contat ideea creativă în contextul dat, iar la media a contat strategia şi gradul de declinare al unei idei pe canale diferite. Goldul de la outdoor, să spunem, nu a luat o distincţie similară la media pentru că nu evada din perimetrul său. Grand prix-ul la secţiunea în care am jurizat a fost acordat pentru reinventarea unei media folosită în folclorul urban (e vorba de bara din spate a camioanelor, pe care şoferii egipteni o decorează şi pe care o folosesc drept mijloc de comunicare în trafic). Vodafone a deturnat sensul acestui spaţiu într-o manieră constructivă folosindu-l într-o campanie socială, care îşi propunea prevenirea accidentelor în trafic, încurajîndu-i pe şoferi să folosească o cască dedicată pentru convorbirile la telefon. La outdoor, lucrarea vorbea de la sine. La media, strategia a vorbit de la sine. Aici a fost diferenţa.
Cum s-a derulat dialogul cu ceilalţi juraţi? Care a fost atmosfera din timpul jurizării?
În primul rînd a fost reconfortant să mă regăsesc în compania unor oameni foarte valoroşi, personaje de succes în ţările din care proveneau şi profesionişti fără cusur. A contat experienţa de evaluator în contextul Cannes-ului, pe care preşedintele juriului ne-a împărtăşit-o şi pe care am aplicat-o cu toţii în noul context. N-au fost mize de ego, pentru că nimeni nu avea ceva de demonstrat, aşa că toate energiile au fost canalizate constructiv, în selectarea celor mai bune lucrări. N-am ştiut numele agenţiilor, avînd acces doar la entry-uri. Aşadar, potenţialele partizanate de reţea au fost excluse din start. Rezultatul final – nişte cîştigători extrem de fericiţi, care au aflat rezultatele exact în momentul anunţului lor, nu mai devreme.
alex.anghel@jurnalul.ro