Jurnalul.ro Fun Păsările folosesc fizica cuantică pentru a se orienta

Păsările folosesc fizica cuantică pentru a se orienta

04 Mai 2010   •   00:00

Oamenii de ştiinţă au speculat de mult timp că păsările zboară pe Glob folosind magnetismul. Dacă asta vi se pare fascinant, un nou studiu ne duce şi mai departe: păsările folosesc proprietăţi ciudate ale fizicii cuantice pentru a "vedea" câmpul magnetic al Pământului sub formă de culori.

"Interconectarea" cuantică este o proprietate a materiei aproape de SF. În esenţă, aceasta arată că două particule aflate la distanţe de milioane de ani-lumină în spaţiu au o "legătură" care le permite să "ştie" unul ce se întâmplă cu celălalt şi invers. Nimeni nu ştie, deocamdată, cum se realizează acest transfer de informaţie, cert este că se întâmplă. Potrivit unei cercetări din jurnalul Physical Review Letters, citat de PopSci, fizicienii de la Universitatea din Innsbruck, Austria, au realizat mai multe experimente pentru a testa teoria.

Anterior, cercetătorii de la Universitatea California, Irvine, au decretat că o moleculă din ochii păsărilor, cryptochrome-ul, este candidatul ideal pentru detectarea câmpurilor magnetice. Şi asta pentru că electronii din cryptochrome vin în mod tipic în perechi "interconectate". Mişcarea între electroni vine când câmpurile magnetice determină electronii să se clatine şi când lumina solară mişcă unul din electroni. După care o reacţie chimică venită ca răspuns permite păsărilor să "vadă" în culori câmpurile magnetice.

Subiecte în articol: magazin