A opta editie a Media Fact Book, un concept al Initiative si unicul ghid care fotografiaza evolutia pietei de media de la noi a fost dat publicitatii. El aduce noutati nu doar la capitolul informatie, dar vine si cu o identitate proaspata a Initiative.
CLAUDIDA CURICI, TANIA COHN
Piata de media din Romania a cunoscut un traseu ascendent, datorat atat bugetului tot mai mare acordat publicitatii, cat si dezvoltarii instrumentelor de cercetare specifice.
Volumul total de publicitate a crescut cu 10% fata de 2002, cele mai mari sume alocate publicitatii apartinand, la fel ca si in 2002, P&G si Unilever. In 2003 apar noi categorii de investitori: retail-erii. O alta intrare in top 10 e aceea a campaniilor educationale si sociale, opinia publica devenind din ce in ce mai receptiva la astfel de mesaje, se arata in studiu.
Televiziunea e in continuare vedeta publicitatii, in crestere fata de anii trecuti, parca in ciuda tendintelor la nivel mondial de a exploata cat mai mult medii neconventionale de comunicare. Totusi, avand in vedere ca este mediul cu cel mai mare impact la nivel national si care dispune si de metode avansate de masurare a audientei, este explicabil de ce e la mare cautare. La aceasta se adauga sistemul "cost garantat pentru audienta", care, spre deosebire de tarile din Vest, este scazut in raport cu acoperirea. Consecinta aglomerarii? Fenomenul de "sold-out", care, desi in scadere, va continua sa caracterizeze piata si in 2004.
EVOLUTIE. In ceea ce priveste radio-ul, desi foarte putin exploatat la noi, se observa totusi o crestere cu 36% fata de 2002. De precizat ca direct proportional cu media a crescut si calitatea creatiei. Produsele din categoria "ziare si reviste" sunt cele mai expuse pe radio. 2004 a venit cu o noutate pe piata: in iunie s-a lansat unicul sistem de masurare a audientei radio, initiativa a ARA.
Citește pe Antena3.ro
Ziarele atrag 54% din totalul bugetului pe presa, revistele, restul. In ultimul caz, suprematia o detin publicatiile pentru femei, cele de business si ghidurile tv. In acelasi timp, piata print-urilor trece printr-un proces de globalizare, generat de apartenenta la trusturi de presa internationale.
100%. Outdoor-ul a inregistrat in ultimul timp cresteri spectaculoase in calitate, stimulate de o cerere reala a pietei. Cei mai mari utilizatori ai acestui mediu sunt companiile producatoare de tutun, urmate de telecomunicatii, bunuri de larg consum si masini, dar si advertiserii mici care prefera outdoor-ul televizorului, in primul rand din motive de costuri. Se estimeaza o crestere a utilizarii lui avand in vedere ca 2004 este an electoral, propice pentru acest gen de promovare. Chiar daca televiziunea detine locul fruntas, cea mai spectaculoasa crestere o inregistreaza publicitatea on-line: 100%. Atat outdoor-ul, cat si Internetul se caracterizeaza printr-un trend ascendent, mai ales ca BRAT pregateste sisteme de masurare a audientei celor doua canale. Premise suficiente pentru ca potentialii clienti sa capete incredere si sa inceapa folosirea acestor medii cu entuziasmul vesticilor.
PARADOXURI
Investitiile mai mult decat consistente regasite in promovarea samponului si a berii nu se justifica prin consum. - Studiul Initiative
SI PARADOXURI
Apa minerala, uleiul se cumpara oricum. Provocarea e diferentierea marcii de competitie. - Studiul Initiative