SUFLETUL COMERTULUI
ALUNECOS - Credinta si declinarile ei, subiect delicat si in publicitate
Elementul sacru in publicitate. Un subiect delicat, cu doua taisuri, ce te poate inalta in top sau cufunda in mediocritate. Asa se poate descrie in cateva cuvinte aceasta asociere intre cele doua lumi: religie
si publicitate.
ALEX ANGHEL
DILEMA. Nu imaginea este cea care deranjeaza, cat sloganul - "Gust dumnezeiesc". N-avem termeni de comparatie ca s-o putem acuza de reclama mincinoasa |
De cele mai multe ori, cei care se folosesc de credinta omului pentru a-l determina sa cumpere un anumit produs nu fac nici un serviciu domeniului cu pricina, dand exemplu negativ si incalcand codurile deontologiei profesionale. Mesaje precum: "Rupt din rai", "Gust divin", "Dumnezeiesc" ar trebui evitate. Credinta oamenilor in Dumnezeu nu ar trebui sa fie folosita ca o unealta in atingerea unor scopuri financiare. Exista situatii in care folosirea elementelor religioase nu deranjeaza chiar asa de mult, vezi Rai de Murfatlar.
"In general, spoturile care contin elemente religioase sunt destul de naive si triviale din punct de vedere strict teologic, fara a fi blasfemii cu adevarat. (Un inger care bea vin nu este o blasfemie, dar pentru teologi este o ineptie.) Insa spoturile acestea nu se adreseaza teologilor. Dar asta nu le scapa de probleme. Sentimentul religios e cea mai intima zona din viata fiecaruia, o arie ultrapersonala, ori un spot publicitar se adreseaza masei, asumandu-si riscul unei generalizari care devine grosolana cand e vorba de ceva atat de intim ca religiozitatea. De fapt, aceste spoturi vehiculeaza locuri comune si clisee, tradand o perspectiva extrem de profana a religiozitatii care, fiind prin excelenta mistica si personala, nu are clisee si locuri comune.
CU CELE SFINTE NU-I DE GLUMA. Adesea elementele religioase sunt folosite in spot ca sursa de umor (umor de situatie, vezi cazul Maicutei de la Connex) si de cele mai multe ori este vorba de un umor cam ieftin si, pentru credinciosii mai severi, ofensator. Pozitia omului credincios de la noi este ceva de genul "cu cele sfinte nu e de gluma". Dar in majoritatea cazurilor nu cred ca acest umor este blasfemiator. De altfel trebuie facuta, aici, o precizare: umorul in sine nu este blasfemie. Astfel, am vazut un ad al unei arhiepiscopii catolice din Statele Unite in care era reprodusa scena rastignirii pictata de Grunewald in altarul de la Isenheim. Copy-ul spunea ceva de genul "Bineinteles, toti cei care au body piercing sunt bineveniti in Biserica noastra". Umor sau blasfemie? Fiecare va raspunde dupa masura propriului sentiment religios si a propriului simt al umorului. Steinhardt spunea ca Dumnezeu are foarte mult umor si ca, in Evanghelii, Iisus face in multe randuri dovada unui dezvoltat simt al umorului. Dar trebuie sa tinem cont si de semenii nostri mai sensibili.
Citește pe Antena3.ro
ASOCIERE
|
"Asocierea dintre discursul religios si cel publicitar, comercial poate deveni, in unele situatii, destul de delicata. In fapt, ea este direct proportionala cu reprezentarile culturale religioase ale fiecarui spatiu in parte. Cu cat aceste reprezentari sunt mai puternice si mai restrictive, cu atat va fi mai greu si oarecum nerecomandat din punct de vedere al mesajului publicitar ca «pasajele» cu simboluri spirituale sa fie inserate in spoturi.
«Nu-ti uita umbrela acasa. Astazi s-ar putea sa ud plantele. Dumnezeu.» Acesta este unul dintre mesajele unei campanii stralucite realizate in Singapore care sa-i determine pe oameni sa mearga din nou la biserica. Exemplul este unul fericit si de succes. Se poate afirma deci ca, atata vreme cat scopul promovarii nu contravine major valorilor morale ale publicului caruia i se adreseaza, atunci acest subiect nu reprezinta o problema.", declara Mihai Ene, copywriter Ogilvy.
|
CONTEXT
|
"Nu putem nici sa mergem pana la a califica prezenta elementelor religioase dintr-un spot drept blasfemie. Daca, spre exemplu, intr-un spot este prezent un preot care vorbeste despre importanta adoptiilor sau se pronunta impotriva avorturilor, atunci prezenta acestuia este justificata si relevanta pentru publicul caruia i se adreseaza. Daca un alt preot promoveaza intr-un spot folosirea mijloacelor de contraceptie si acest lucru contravine principiilor unei religii, atunci acest mesaj poate fi discutabil pentru adeptii acelei religii." declara Mihai Ene, copywriter Ogilvy.
|