Cum a ajuns Superbrands in Romania si ce inseamna pentru industria de comunicare de la noi? Care este castigul nostru ca tara si ce impact va avea statutul de Superbrand in termeni de business? La aceste intrebari ne-a raspuns cea care are meritul de a fi adus Superbrands in Romania, Catalina Stan, directorul agentiei de PR BDR Associates.
Jurnalul National: Cum ati reusit sa aduceti Superbrands in Romania?
Catalina Stan: De fapt, organizatia Superbrands a venit la noi. Ne-au contactat si ne-au propus parteneriatul pentru proiectul din Romania, in urma unei colaborari exemplare dezvoltate cu Hill and Knowlton in alte tari, cum ar fi Finlanda. Organizatia Superbrands a abordat in acelasi timp Romania si Bulgaria, in ambele tari alegand sa colaboreze cu agentii asociate grupului Hill and Knowlton. Va rog sa nu intelegeti insa ca este un parteneriat exclusiv, pentru ca Superbrands si-a ales diversi alti parteneri, in alte tari ale lumii.
Care au fost criteriile pe care a trebuit sa le indepliniti pentru a fi acceptati in Superbrands?
Nu exista niste criterii elaborate. Conteaza, cred, cine te recomanda si reputatia pe care o ai si de care ei tin seama. Este important apoi sa intelegi si sa accepti volumul substantial de munca la care te angajezi ca partener al Superbrands, pentru ca, odata ce accepti, nu vrei sa ramai mai prejos decat alti parteneri din alte tari, care au finalizat acelasi proiect pe pietele respective.
Care este castigul tarii noastre o data cu intrarea in organizatia Superbrands?
Daca ne raportam la nivel de tara, corect este sa spunem ca intram in atentia organizatiei Superbrands si nu in organizatia in sine. Castigul, cum il numiti dumneavoastra, consta in recunoasterea pe care o primeste piata respectiva ca mediu economic stabil si prielnic dezvoltarii brandurilor. In acelasi timp este un omagiu adus creativitatii locale.
Care este miza acestui proiect?
Proiectul evalueaza si acorda calificativul Superbrand, fara sa stabileasca topuri sau ierarhii. Miza lui este evaluarea prin notorietate.
Asa proiect, asa consiliu
Cum au receptat membrii juriului alesi de dumneavoastra aceasta provocare?
Cu foarte mult interes. Asa am si ajuns la un numar record de 25 de personalitati, incomparabil cu al altor tari in care au jurizat 15-16 oameni. De asemenea, cu foarte mult curaj, pentru ca este un pionierat in Romania. Cu multa responsabilitate, pentru ca, dupa ce au acceptat acest rol onorific, si-au facut timp sa vina la intalniri, au primit si au studiat toate materialele explicative, au pus intrebari, au acceptat sa fie "bombardati" cu o corespondenta intensa si si-au rupt zile intregi din timpul lor pentru a analiza listele si pentru a juriza. Intreaga noastra consideratie pentru acesti oameni extrem de ocupati, cu multiple alte angajamente profesionale, care au acceptat sa faca parte din primul Consiliu constituit la noi si pe care l-au transformat intr-un Superconsiliu Superbrands! Permiteti-mi sa precizez, in acest context, ca acest consiliu reprezinta in fiecare tara in care opereaza organizatia Superbrands autoritatea suprema de decizie. Aceasta inseamna ca nici reprezentantii Superbrands din UK, nici noi, ca parteneri locali, nu ne implicam in jurizare.
Toate brandurile colectate din piata, inclusiv cele propuse prin intermediul website-ului, trec obligatoriu prin analiza membrilor juriului. Un aspect etic, demn de mentionat este faptul ca fiecare membru al juriului a respectat conditia obligatorie de a nu juriza branduri proprii sau pe cele ale concurentilor directi.
Șefa partidului lui Călin Georgescu, reacție violentă în fața jurnaliștilor, în prima zi în Parlament
Toate brandurile colectate din piata, inclusiv cele propuse prin intermediul website-ului, trec obligatoriu prin analiza membrilor juriului. Un aspect etic, demn de mentionat este faptul ca fiecare membru al juriului a respectat conditia obligatorie de a nu juriza branduri proprii sau pe cele ale concurentilor directi.
Citește pe Antena3.ro
Recunoastere
Este Superbrands o investitie in educatia industriei de comunicare de la noi?
Este mai degraba o recunoastere a faptului ca exista o industrie de comunicare in Romania extrem de performanta. Calificativul Superbrand, acordat unui brand, devine implicit o recunoastere a creativitatii si profesionalismului agentiilor care l-au creat sau l-au promovat. Sper ca toate companiile care se vor regasi, prin nume sau prin produse pe lista Superbrands, vor aduce o binemeritata recunoastere si agentiilor care le-au sustinut din culise, fie ele de publicitate, de branding sau de PR.
Promovare
Ce impact credeti ca va avea statutul de Superbrand la noi, in termeni de business?
Statutul Superbrand confirma o glorie deja existenta sau aduce glorie. Este extrem de bine primit in toata lumea, de aceea se si practica asemenea evaluari de peste zece ani. Companiile il folosesc mult in promovare. Suntem foarte curiosi si noi de reactia companiilor din Romania, fiind la prima editie Superbrands. Dupa ce dam publicitatii lista primelor Superbrands din Romania, vom contacta fiecare companie si vom oferi toate informatiile in acest sens.
Ati intampinat vreo problema din partea juriului referitoare la modalitatile de evaluare a marcilor?
Nu. Au fost cateva intrebari privind procedura, dar nu au existat neintelegeri majore din partea membrilor juriului. Marea majoritate este reprezentata de profesionisti in marketing sau de oameni de afaceri.
Ce impact au avut voturile online in aceasta competitie?
Votul online este un instrument nou pe care noi am ales sa il experimentam, desi nu era obligatoriu. Initial se agrease o perioada de vot online de o saptamana, dar am reusit sa construim un site in timp record, in asa fel incat sa extindem perioada de votare la zece zile. Pentru editia urmatoare insa vom avea timp suficient la dispozitie pentru a face o promovare consistenta a votului online.
Potential profesional
Ce a insemnat in termeni de imagine proiectul Superbrands pentru BDR?
In primul rand ne-am demonstrat noua insine potentialul profesional, pregatind si implementand acest proiect intr-un timp record. Ne-am mai pus inca o data la incercare spiritul de echipa in conditii de stres acut. Cat despre imagine, insusi parteneriatul cu Superbrands credem ca poate fi o unitate de masura. Dar nu ne-am gandit neaparat la imaginea noastra cand ne-am angajat in aceasta cursa, ci am dorit sa contribuim la imagine, intr-un sens mult mai larg.
Noi am propus un slogan pentru proiectul din Romania, o initiativa deocamdata unica in istoria Superbrands.
Noi am propus un slogan pentru proiectul din Romania, o initiativa deocamdata unica in istoria Superbrands.
Ce inseamna in termeni de imagine pentru tara noastra asocierea cu Superbrands?
Inseamna o consacrare a brandurilor dominante pe piata si, implicit, inscrierea lor intr-un circuit universal, capital de imagine extrem de valoros pentru brandurile romanesti. Inseamna includerea pietei romanesti in categoria pietelor-cheie pe care opereaza organizatia Superbrands (dupa cum afirma insisi reprezentantii Superbrands), deci un plus de imagine pentru Romania. Inseamna, in esenta, sloganul pe care l-am propus: "Celebrating Local Brands, Celebrating Romania" ("Sarbatorind branduri locale, sarbatorim Romania").