CREŞTERE ● Cannes Lions, un festival de publicitate în plină expansiune.
Conform aşteptărilor Cannes-ul de anul acesta a înregistrat un număr
record de lucrări înscrise (28000) în competiţie, provenite din 90 de
ţări, cât şi de particpanţi, atât ca delegaţi, studenţi sau jurnalişti.
Numărul delegaţilor cât şi al lucrărilor înscrise din partea României a
crescut însă acest fapt nu a dus din păcate la obţinerea unui premiu.
Corespondenţă de la Cannes
CREŞTERE ● Cannes Lions, un festival de publicitate în plină expansiune.
Conform aşteptărilor Cannes-ul de anul acesta a înregistrat un număr record de lucrări înscrise (28000) în competiţie, provenite din 90 de ţări, cât şi de particpanţi, atât ca delegaţi, studenţi sau jurnalişti. Numărul delegaţilor cât şi al lucrărilor înscrise din partea României a crescut însă acest fapt nu a dus din păcate la obţinerea unui premiu.
Dacă ar fi să cuprindem într-o propoziţie tendinţele pe care festivalul de anul acesta le surprinde, cea mai bună descriere o găsim chiar în sloganul acestei ediţii: "big ideas can make anyone feel small”. Toate campaniile în general, indiferent de categoria la care au fost înscrise, au fost judecate din această perspectivă. Din acest motiv, ca un exemplu, cei de la BBDO New York au reuşit să obţină premii la diferite categorii (Promo Grand Prix, Media Bronze Lion, Outdoor Grand Prix, Cyber Gold Lion) cu o campanie (VOYEUR INTEGRATED CAMPAIGN) ce arată adevărata dimensiune a advertising-ului la nivel global. Ca o consecinţă a noilor tehnologii de care publicul dispune, advertiserii sunt obligati din ce în ce mai mult să improvizeze şi să adapteze din mers ideile şi campaniile la noile mijloace de informare şi exprimare.
POLIVALENŢA MEDIILOR. Campaniile încep să cuprindă din ce în ce mai multe medii de exprimare, iar diferenţele dintre aceste canale tind să dispară. De exemplu, conţinutul video este disponibil nu doar pe TV, sau DVD, ci are o prezenţă din ce în ce mai mare pe Internet. La fel şi în cazul print-ului sau al conţinutului audio. Totul este disponibil pe o multitudine de platforme iar strategiile puse la punct de agenţii sunt direct legate de aceste platforme şi de posibilităţile de exprimare pe care le oferă. Cum bine a punctat cineva în cadrul unui seminar, publicitatea la nivel global începe să semene cu ceea ce am putut vedea în celebrul film Minority Report ce îl are în rolul principal pe Tom Cruise. La acest nivel s-a desfăşurat campania gândită pentru HBO de către cei de la BBDO New York iar rezultatele au fost rcompensate pe măsură de cei care au jurizat la Cannes. Revenons à nos moutons, vorba francezului, rezultatele obţinute de România la festival au fost precum cele de la Campionatul European de Fotbal. Am făcut o figură frumoasă, dar mai mult de atât deocamdată nu putem, chiar dacă unii dintre cei cu lucrari înscrise se visau déjà cu un leu în braţe. Deocamdată leii pe care îi avem sunt doar acele monede din buzunare, cu care nu prea ne mîndrim.
LISTA SCURTĂ. Deşi am avut cîteva lucrări pe shortlist nu am reuşit să ne calificam mai departe. Iată agenţiile româneşti care au prins anul acesta shortlist la Cannes: Press shortlist - GRAFFITI BBDO Bucharest, brand Mountain Dew, lucrarea "Van Gogh”, categoria Non - Alcoholic Drinks; SAATCHI&SAATCHI ROMANIA, brand Ariel, lucrările "Grass”, "Mustard”, "Ketchup”, "Hot Chocolate”, categoria Household: Cleaning Products; Publicis România, brand Nissan, lucrarea "Supporters”, categoria Cars; Radio shortlist - Leo Burnett&Target Bucharest, brand Money Transfer – Western Union, categoria Banking,Investment & Insurance; Direct shortlist - McCann Erickson România, client Romanian Association for Promoting Women’s Rights, lucrarea "Saving somebody”, categoria Public Health&Safety&Public Awareness; Media shortlist - Starcom Mediainvest Group, campania "Breast cancer crusade”, client Avon Cosmetics România, lucrarea "Find out if you are well”, categoria Best use of magazines; PROPAGANDA Bucharest, client Plastic Surgery Clinic, brand Aestethic Line, lucrarea "Imagine”, categoria Best use of special events and stunt live advertising; WEBSTYLER Bucharest, Referendum vote campaign, Traian Basaescu President of Romania, lucrarea "Hello…322?”, categoria Best use of Internet.
La competiţia Young Lions, secţiunile Print şi Cyber (unde am avut echipe înscrise), nu am reuşit să obţinem nici un premiu. La categoria « Print »brief-ul a constat în crearea unei lucrări pentru Amnesty International care să determine publicul larg să se implice mai mult în lupta pentru drepturile omului. Cîştigători au fost olandezii, locurile doi şi trei fiind revendicate de către Turcia, respectiv Germania. Ca fapt divers, delegaţia olandeză a impresionat nu doar în cadrul competiţiei ci şi în afara ei, venind cu un autocar branduit special pentru echipa Young Lions, cu un design cu totul aparte. Printre cele mai interesante seminarii ţinute la festival pînă acum s-au remarcat cele de la Mind Share, Eurosport, Ogilvy, Landor Associates, FEDMA sau Grey Group, cei din urmă avînd-ul ca invitat special pe celebrul cîntăreţ americam Tony Bennett.
REZULTATE DIN DIGITAL. Dacă acum un an sau doi se vorbea mult despre expansiunea canalelor digitale de comunicare şi felul în care acestea vor influenţa publicitatea, în 2008 rezultatele încep să se facă simţite, să fie vizibile în mod direct prin intermediul diferitelor campanii din întreaga lume. Anul acesta s-a vorbit mult despre topirea barierelor dintre diferitele medii de exprimare, dintre canalele clasice şi cele de avangardă. Astfel print-ul, spotul TV sau spotul radio capată alte dimensiuni şi sunt adaptate pentru a fi acesibile pe orice fel de platformă de comunicare, fie că vorbim de computere şi internet, fie că vorbim de telefonie mobilă sau televiziune HD şi video on demand. Din păcate pentru piaţa de publicitate din România, deşi a recuperat din handicapul pe care îl avea faţă de cea la nivel global tot a ramas cu cîţiva paşi în urmă. E suficient să aruncăm o privire în Bucureştiul lăsat moştenire de domnul Videanu, sufocat de panouri publicitare plasate fără nici un fel de logică, ca să ne dăm seama de diferenţa ce ne separă de publicitatea de nivel mondial, şi de motivul pentru care la secţiunea "Outdoor” nu am intrat nici măcar pe lista scurtă, pe cînd BBDO New York a reuşit să ia două Grand Prix-uri cu aceiaşi campanie.
- Cristian Păsărică, PR Officer SDC
Citește pe Antena3.ro