SUFLETUL COMERTULUI
Lucian Mandruta lansa cu ocazia seminarului sustinut de Wally Olins la Bucuresti, acum cateva luni, o propunere de slogan in care ne-am regasit, ca natiune, mai mult decat in altele: "Romania, you just canât belive it" ("Romania, nu-ti vine sa crezi!").
CLAUDIA CURICI
DE AMORUL ARTEI. Spot de imagine fara concept |
DE NECREZUT. Atat au ei de spus despre Romania?! |
Ce altceva ne defineste pe noi, ca romani, in afara de sarmalute, Dracula, mititei, Casa Poporului si miorita? Care ar trebui sa fie punctul de plecare pentru construirea unui concept coerent, care sa improspateze imaginea Romaniei? De exemplu, anul acesta, la festivalul de publicitate de la Golden Drum, din Slovenia, tara gazda ne-a intampinat cu o gura de oxigen: "Slovenia invigorates you" (Slovenia te invigoreaza). In momentul in care calci pe pamant sloven, chiar asta este sentimentul care te cuprinde. Cred ca asta inseamna coerenta, asta inseamna imagine proaspata, asta inseamna sa cunosti proprietatile "produsului" pe care il publicitezi si sa simti spiritul marcii.
UNDE E SUFLETUL? Intr-un interviu acordat Jurnalului, la Cannes, Jacques S...gu...la, unul dintre cei mai cunoscuti constructori de marca, a spus, cu privire la felul in care este publicitat brand-ul Romania: "Nu-i vad sufletul". Si nici nu e de mirare, de vreme ce spotul difuzat acum pe CNN, EuroNews, National Geografic, BBC, Discovery, Eurosport este o compilatie intre spoturile Indiei si Turciei, facuta in stilul nostru caracteristic, adica pe genunchi. A iesit un minifilm demn de o banca de imagini, care nu comunica insa in nici un fel spiritul de care vorbeam. Sa presupunem ca asta nu ar fi o mare problema, in conditiile in care oricum nu un spot este cel care te convinge in final sa te indragostesti de un brand, ci consecventa cu care el transmite valori pe care publicul lui le simte aproape si cu care se identifica.
A BATUT ORA 12:00 Ce ne facem atunci cand marca este pur si simplu macelarita de oameni care nu cred in ea? Asta s-a intamplat anul acesta la Golden Drum, cand biata tarisoara s-a vazut transformata, la miezul noptii, dintr-o fetiscana cam tarancuta in maniere, dar frumusica si isteata, intr-o prostituata inzorzonata, fara bun simt. Cine a fost vrajitoarea in chip de mama vitrega careia i-a casunat pe biata fata? Nu stim, pentru ca nu si-a lasat amprenta la locul faptei, adica pe printul din imaginea alaturata. Responsabila insa de aceasta "rautate" este o agentie pe numele ei Gav Balkanski, care nu s-a remarcat prin nici o fapta de vitejie, dar a reusit, prin siretlicuri demne de o vrajitoare, sa convinga ca-i poate fi o mama buna imaginii tarii noastre.
TALMES-BALMES. Nici urma de spirit matern, nici macar urma de profesionalism. Faptul ca eram la un festival care premia excelenta in comunicare nu i-a facut pe autorii acestei tentative de strategie sa se rusineze, sau macar sa se straduiasca mai mult. Au depasit totusi faza esarfei ca extensie a unei domnisoare care se leagana in vant (vezi spotul Indiei, al Malaesiei, al Turciei, mai nou, Kandia sau Prima TV, iar exemplele pot continua), fara a gasi insa o solutie macar salvatoare. Rezultatul a fost o ciorba de culori, fonturi, mesaje, plus una bucata chiloti, care parca nu mai aveau rabdare sa stea acolo unde le era locul, asezonati cu doua bucati citate Cioran, scoase din context, cum ca noi, romanii, suntem niste neseriosi. Si, colac peste pupaza (trebuia sa demonstram ca stim si un pic de geopolitica, dupa atata filosofeala, nu?), le-am comunicat tuturor ceea ce trebuiau neaparat sa stie despre noi: suntem un popor de frontiera.
Citește pe Antena3.ro