Jurnalul.ro Fun Unde au fost domesticiţi prima dată câinii? Dovezile arheologice sunt contrazise de cele genetice

29 Noi 2011   •   15:07

Un grup de cercetatori de la Institutul Regal al Tehnologiei din Suedia, care a prelevat material genetic de la cainii din intreaga lume, sustine ca locul in care au fost domesticiti primii caini nu este Orientul Mijlociu, cum s-a crezut pana in prezent, ci Asia de Sud-Est, pe teritoriul actual al Chinei.

Echipa a cercetat variatiile cromozomului Y al cainilor, intalnit la masculii speciei. Alte cercetari similare studiasera ADN-ul mitocondrial, care se transmite pe linie materna.

"Puse la olalta, ambele cercetari arata ca primii caini au aparut la sud de fluviul Yang­tze, din teritoriul actual al Chinei", a declarat Pe­ter Savo­lain­en, conducatorul studiului publicat pe 23 noiembrie.

Concluziile echipei suedeze le contrazic insa pe cele ale biologului Robert Wayne, de la Universitatea California, care afirma anul trecut ca primii caini au aparut in Orientul Mijlociu.

“Cainii au mai multe asemanari genetice cu lupii cenusii din Orientul Mijlociu decat cu orice alta specie de lup de pe glob", afirma Robert Wayne.

Acesta mai aratase ca Orientul Mijlociu este aceeasi zona in care "au fost domesticite pisicile si majoritatea animalelor folosite in agricultura, fiind chiar locul in care a aparut agricultura".

Peter Savolainen spune insa ca cercetarile lui Wayne nu sunt valide, pentru ca "studiile sale nu au inclus mostre luate de la cainii asiatici".

Savo­lain­en si asistentul sau Mat­tias Os­kars­son au cercetat mostrele prelevate de la cainii din intreaga lume. Pentru a se stabili prezenta cainilor pe un teritoriu pe o perioada indelungata de timp, cercetatorii au verificat variatiunile genetice.

Cu cat variatiile genetice sunt mai multe, cu atat prezenta speciei intr-un anumit teritoriu este mai indelungata.

In timp ce cainii din intreaga lume impart cam jumatate din mutatiile genetice survenite de-a lungul timpului, doar cainii din China au intreaga gama de variatii genetice intalnite la aceasta specie.