Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Aniversare printre gheţurile Antarcticii

Aniversare printre gheţurile Antarcticii

06 Dec 2007   •   00:00

Implinind 25 de ani de existenţă, vasul german Polarstern, folosit in cercetare, la bordul căruia se află 53 de oameni de ştiinţă din mai multe ţări, a plecat la 28 noiembrie din Cape Town, Africa, pentru a efectua cea de-a 24-a călătorie in apele Antarcticii. Călătoria face parte din cadrul proiectului Anul Polar Internaţional (API) şi are ca scop investigaţiile climaterice. Cercetătorii vor studia, timp de zece săptămăni, curenţii oceanici şi biodiversitatea apelor mării Lazarev şi estului mării Weddell.

Cercetările se vor desfăşura in jurul a trei proiecte din cadrul API: SCACE (Synoptic Circum-Antarctic Climate and Ecosystem Study) in cadrul căruia vor fi studiate relaţiile fizice şi biologice dintre speciile din apele curentului circumpolar al Antarcticii, LAKRIS (Lazarev Sea Krill Study) ce are in vedere studiul ciclului de viaţă, distribuţiei şi fiziologiei speciei de creveţi krill din Marea Lazarev, in special abilitatea crustaceelor de a se adapta la schimbări de climă, şi ANDEEP - SYSTCO ce va cerceta biodioversitatea din apele adănci ale Antarcticii, şi anume istoria colonizării şi legătura dintre specii comune recente şi sistem. Cel de-al treilea proiect va fi condus de către profesorul dr Angelika Brandt de la Institutul Zoologic al Universităţii din Hamburg, cercetătoarea care a făcut parte din echipa ce a descoperit, anul acesta, marea diversitate a speciilor din apele Oceanului Antarctic, intr-o expediţie efectuată tot la bordul vasului Polarstern. "Avănd in vedere faptul că cercetarea apelor adănci ale mării continuă să ne poarte către lumi necunoscute, ne aşteptăm să aflăm lucruri noi şi fascinante privind diversitatea biologică din ocean, poate chiar şi descoperirea unor specii necunoscute pănă acum", a comentat cercetătorul-şef Ulrich Bathmann, profesor la Institutul Alfred Wegener de Cercetare Polară şI Marină din Germania, citat de Science Daily. Acesta a mai adăugat că aceste proiecte de cercetare vor imbunătăţi inţelegerea proceselor fizice şi biologice asociate cu curentul antarctic circumpolar, care are un rol important in climatul planetei. Suprafaţa pe care o va parcurge vasul in cadrul acestei expediţii se intinde de la 40 pănă la 70 de grade latitudine sudică şi este aşteptat să se intoarcă la Cape Town la data de 4 februarie 2008.

In aceeaşi zi in care a inceput expediţia, 28 noiembrie, cu numai două ore inainte, la Muzeul de Istorie Naturală din Berlin a avut loc o ceremonie oficială in cadrul căreia s-au sărbătorit 25 de ani de serviciu a vasului de cercetare Polarstern. (A.C.T.)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â

Expoziţie la Antipa

Astăzi, 6 decembrie 2007, la ora 18:00 va avea loc, in cadrul Muzeului de Istorie Naturală Grigore Antipa din Bucureşti, deschiderea activităţilor din cadrul expoziţiei "DINOZAURII ARGENTINIENI - GIGANŢII DIN PATAGONIA" cu conferinţa "Siturile din Patagonia - Comoara paleontologică a Argentinei"susţinută de către paleontologul Jorge Calvo de la Universitatea Naţională din Comahue. Aceasta face parte dintr-o serie de conferinţe ce se vor desfăşura in paralel cu perioada expoziţiei dedicată dinozaurilor giganţi, care prezintă scheletele complete, cuiburile cu ouă şi puii, reconstituite la scară de 1:1, a peste 20 de specii de dinozauri. Aceasta va fi deschisă din 7 decembrie 2007 pănă la 31 mai 2008. Intrarea la conferinţă este liberă.

Departe de casă

Oamenii de ştiinţă au descoperit că strămoşii salamandrelor din nordul Americii au efectuat, acum 80 de milioane de ani, un drum intercontinental lung de 25.000 de kilometri, pănă in Asia, pe podul de pămănt ce unea Alaska de Siberia. Cercetătorii de la Universitatăţile din Berkley şi Seul au examinat materialul genetic provenit de la 43 de specii de salamandră pentru a construi arborele genealogic, estimănd astfel ce au acestea in comun şi cănd au apărut. "Salamandrele au fost forţate să migreze probabil din cauza unui val de aer cald, astfel ajungănd pe acest pod in căutarea unei temperaturi confortabile" a explicat unul din autorii studiului, David Wake. El a adăugat că nu se ştie ce le-a determinat să meargă pănă in Asia.

Gorile eliberate

Patru gorile cameruneze rare au fost transportate din Africa de Sud inapoi in Camerun, la cinci ani după ce au fost văndute ilegal grădinii zoologice din Taiping, Malaezia, relatează BBC. Deşi autorităţile din Malaezia returnaseră gorilele Africii de Sud in anul 2004, acestea au fost ţinute tot la o grădină zoologică, in Praetoria.

Subiecte în articol: cadrul natura