Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Au fost descoperite cele mai mari găuri negre din Univers. Vezi dimensiunile impresionante pe care le au

05 Dec 2011   •   15:38

Doua gauri negre imense, cu o masa mai mare de aproape 10 miliarde de ori decat cea a Soarelui - un record absolut, au fost descoperite in centrul a doua galaxii uriase, situate la mai multe sute de milioane de ani lumina de Terra.

Conform unui studiu publicat luni in revista Nature, pana acum recordul era detinut de o gaura neagra cu o masa mai mare de 6,3 miliarde de ori decat cea a Soarelui, situata in centrul galaxiei in spirala M 87, una dintre cele mai mari galaxii din apropierea Caii Lactee, aflata la o distanta de 53 de milioane de ani lumina de Terra.

Autorii descoperirii, cercetatorii Nicholas McConnell si Chung-Pei Ma, de la Universitatea California din Berkeley, au anuntat ca prima dintre aceste doua gauri negre este de 9,7 miliarde de ori mai mare decat Soarele si se afla in centrul unei galaxii stralucitoare, NGC 3842, situata la o distanta de peste 310 milioane de ani lumina de Terra.

O alta gaura neagra, cu o masa comparabila sau chiar mai mare, se afla in centrul celei mai stralucitoare galaxii din aglomerarea galactica Coma, NGC 4489, la o distanta de circa 330 de milioane de ani lumina de Terra.

Aceste doua gauri negre sunt mult mai mari decat indicau previziunile savantilor, autorii studiului tinand cont de raportul dintre masa gaurii negre, viteza de dispersie a stelelor si luminozitatea din centrul galaxiilor gazda.