Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Banii, laude la nivel cerebral

Banii, laude la nivel cerebral

de Radu Popa    |    09 Mai 2008   •   00:00

Complimentele par a stimula aceiaşi centri ­cerebrali ca şi în cazul oferirii unor sume de bani

Un recent studiu pare să confirme ipoteza potrivit căreia cînd primesc o su­mă de bani oamenii înregistrează re­vigorarea fiziologică a aceleiaşi zone ce­rebrale stimulate şi atunci cînd ac­ţiunile lor sînt apreciate de interlo­cutori. Două feluri diferite de recom­pense, laudele şi banii, sînt codifica­te la nivelul aceleiaşi structuri cerebrale, cor­pul striat. Cercetătorii au studiat 19 per­soane sănătoase folosind o metodă de cercetare a creierului numită Rezonanţă Magnetică Funcţională. În ca­­drul unei experienţe, subiecţii au jucat un joc de noroc, oferindu-li-se trei cărţi şi spunîndu-li-se că doar una era cîş­ti­gătoare. Cercetătorii au monitorizat ac­tivitatea cerebrală în­re­gistrată cînd subiecţii au primit o recompensă în bani. Într-o altă experienţă, participanţilor li s-a spus că au fost evaluaţi de persoane străine pe baza datelor dintr-un chestionar şi un videoclip făcut de ei. Oamenii de ştiinţă au ana­lizat reacţiile subiecţilor la evaluările respective, inclusiv cînd ei credeau că străinii le-au făcut un compliment.

INFLUENŢA. Ambele feluri de “re­compense”, atît cele materiale, în bani, cît şi aprecierile pozitive, exprimate în cu­vinte, declanşează activarea ace­leiaşi regiuni cerebrale, “Zona Recom­pen­­selor”. Concluziile re­prezintă un prim pas important în ex­pli­­carea unor manifestări complexe ale com­por­tamen­tului uman, precum al­­truismul. Faptul că recompensele so­ciale sînt co­dificate biolo­gic sugerează faptul că ne­voia de so­cia­li­zare e esenţială pentru fiinţele umane. Un studiu similar a relevat faptul că aceeaşi regiune cerebrală e stimulată şi cînd creierul procesează informaţii despre statutul social. Specialiştii susţin că descop­e­ri­rea e importantă pentru înţelegerea influenţei statutului social asupra comportamentului şi a stării de sănătate.

NEWS

Orhideele “fac sex” cu viespile. Oamenii apreciază în mod deosebit orhideele. Pe de altă parte, însă, masculii de viespe găsesc florile respective atît de atrăgătoare încît au orgasm. Descoperirea respectivă pune într-o nouă ipostază rolul frumuseţii florilor. Anumite specii de orhidee imită mirosul femelelor de viespe pentru a-i atrage pe masculii aflaţi în căutarea unei partenere pentru împerechere. Scopul plantelor este de a pulveriza pe aripile masculilor polenul ce conţine gameţii sexuali. Ulterior, cînd aceiaşi masculi de viespe aterizează pe alte flori, ei acţionează ca nişte producători de polen ajutînd la înmulţirea plantelor. Cercetări ulterioare au stabilit că reprezentanţii a peste 200 de specii de insecte sînt “păcăliţi” printr-un procedeu asemănător, pentru a face sex cu orhideele.

Anticorpi-capcanå. Cercetătorii americani din statul Idaho au desco­perit o metodă de identificare a persoanelor mai rapidă şi mai ieftină decît “banalele” teste ADN folosite în prezent. Noul procedeu va fi foar­te util în activitatea poliţiştilor, criminaliştilor şi specialiştilor militari, dar, potrivit savanţilor, ei nu inten­ţionează să-l folosească în loc de analiza ADN. Noul procedeu anali­zează anticorpii. Fiecare persoană posedă un cod de anticorpi propriu ce poate fi stabilit prin anliza sîn­gelui, salivei sau oricărui alt fluid din or­ganism. Anticorpii sînt proteine folosite pentru apărarea corpului îm­potriva viruşilor sau pentru a efectua operaţiuni de dezintoxicare. Identificarea anticorpilor va permite stabilirea mai rapidă a identităţii autorilor unor furturi, agresiuni, crime sau ale acte anti-sociale.

Subiecte în articol: mistere ştiinţă