x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Bicicletele

Bicicletele

10 Apr 2008   •   00:00

Deşi au o vechime de numai 300 de ani, bicicletele se încadrează cu succes în categoria invenţiilor care au schimbat lumea. Nu se ştie foarte clar cine le-a inventat, dar cu siguranţă a fost foarte inspirat.

Deşi au o vechime de numai 300 de ani, bicicletele se încadrează cu succes în categoria invenţiilor care au schimbat lumea. Nu se ştie foarte clar cine le-a inventat, dar cu siguranţă a fost foarte inspirat.

 

 

Asupra începuturilor bicicletei există o adevărată dispută între englezi şi francezi. Primul strămoş al bicicletei din zilele noastre s-ar fi născut în Franţa sfârşitului de secol al XVII-lea, când, la Grădinile Regale, contele Mede de Sivrac ar fi prezentat celeriferul pe două roţi. Acest tip de bicicletă, în traducere însemnând “purtător rapid”, nu avea ghidon sau pedale, fiind acţionat prin împingerea alternativă a picioarelor în pământ. Englezii susţin că au descoperit, pe un vitraliu datând din secolul al XVI-lea, un desen care înfăţişează un înger “călare” pe un mijloc de transport asemănător celeriferului, istoria bicicletei începând, astfel, la ei.  La începutul secolului al XVIII-lea, în 1817, Baronul Karl von Drais a inventat prima bicicletă din lemn, fără pedale, dar cu ghidon, pe care englezii au denumit-o “draisine”, iar francezii “draisienne”. O altă ipoteză, acum contestată, este că primele pedale au apărut în 1839, fiind montate, de fierarul scoţian Kirkpatrick Macmillan, pe axul roţii din faţă  al aparatului ce avea să se numească mai târziu velociped. 

 

 

Schimbare. Ce se ştie cu siguranţă este că, în perioada anilor 1860, un francez a îmbunătăţit design-ul unei draisienne aduse la reparat, aplicând pedale roţii din faţă. În Anglia, acest velociped a primit numele de “zgâlţâitor de oase” din cauza cadrului său rigid şi a roţilor îmbrăcate, ulterior, cu fier, care provocau un disconfort evident celui care utiliza maşinăria. Încă nu se ştie dacă patentul aparţine lui Pierre Lallement sau lui Pierre Michaux care, peste numai câţiva ani, avea să devină partener în cadrul companiei ce avea să comercializeze pentru prima dată velocipedul – Michaux  et Cie. Lallement, în schimb, şi-a patentat “zgâlţâitorul” în Statele Unite ale Americii, în 1865.

 

 

Modă. Prima invenţie care se poate numi bicicletă, fiind construită în întregime din metal şi având roţile îmbrăcate în cauciuc, a fost “bicicleta cu roată mare”, în anul 1880. Ea era foarte la modă printre tineri, dar era deopotrivă foarte scumpă – costa aproximativ cât salariul pe şase luni al unui muncitor obişnuit. După apariţia automobilului, la începutul secolului al XX-lea, bicicletele au trecut, încet-încet, în categoria jucăriilor pentru copii, însă ecologia le-a reinventat astăzi ca alternative de transport nepoluant în faţa maşinilor.

×
Subiecte în articol: dosarele sapiens