Fiecare casă nou construită sau renovată din Uniunea Europeană ar trebui să fie dotată cu o priză specială pentru reîncărcarea bateriilor unei mașini electrice, potrivit unui proiect de directivă UE planificat să intre în vigoare în 2019. De asemenea, până în anul 2023, 10% din parcările din spațiul UE ar trebui să aibă stații de reîncărcare a mașinilor electrice.
Proiectul UE are rolul de a clădi infrastructura necesară boom-ului anticipat în ceea ce privește piața automobilelor electrice în următorii ani. Deja, în state precum Olanda sau Norvegia intenționează să interzică producția de vehicule cu motoare diesel până în anul 2025. “Această stimulare a pieței nu este doar un lucru pozitiv, este un lucru obligatoriu dacă vrem ca în viitorul apropiat piața auto să fie dominată de automobilele electrice, nepoluante”, spune Guillaume Berthier, director de vânzări al Renault, companie care tocmai a scos pe piață un automobil electric cu o autonomie de 400 de kilometri.
Scăpăm de CO2, dar creștem nivelul de SO2
Agenția Europeană de Mediu atrage atenția, însă, că, deși trecerea la o piață auto dominată de automobile electrice va ajuta la scăderea emisiilor de dioxid de carbon, pe termen mediu, va crește cantitatea de emisii de dioxid de sulf (SO2). Dioxidul de sulf este generat de centralele electrice care folosesc cărbunele pe post de combustibil. O creștere a consumului de electricitate generat de automobilele electrice ar putea duce la creșterea de până la cinci ori a nivelului de SO2 emis în atmosferă până în anul 2050, spun specialiștii Agenției Europene de Mediu. În Uniunea Europeană, cel puțin, ar putea fi nevoie de construirea a cel puțin 50 de noi centrale electrice de mari proporții pentru a face față cererii. „Un număr mai mare de automobile electrice va însemna o cerere mai mare de energie electrică. Sursa care va genera energia este foarte importantă. Ideal ar fi să fie surse regenerabile de energie, dar pentru asta va fi nevoie ca statele UE să-și ia un angajament ferm de susținere a surselor regenerabile”, spune Magda Jozwicka, cercetător al Agenției Europene de Mediu.
O soluție propusă pentru combaterea risipei de energie, după ce piața va fi dominată de automobile electrice, este reciclarea bateriilor, după ce automobilul iese din uz și folosirea în conexiune cu panouri fotovoltaice amplasate în parcări pentru a retrimite energia electrică înapoi în rețea
În România, prizele pentru reîncărcarea mașinilor electrice au fost amplasate în parcările unor mari lanțuri de magazine, reîncărcarea fiind, timp de un an, gratuită