Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cei mai cinstiţi "hoţi" se află la tropice

Cei mai cinstiţi "hoţi" se află la tropice

de Anca Aldea    |    10 Aug 2012   •   21:00
Cei mai cinstiţi "hoţi" se află la tropice

Intr-un studiu desfasurat timp de un an in Panama si publicat in iulie a.c. in Proceedings of the National Academy of Sciences, o mana de cercetatori demonstreaza ca rozatoarele care fura semintele din padurile tropicale au un rol important in raspandirea unor specii de arbori.

Potrivit studiului care a fost realizat de o echipa de oameni de stiinta din Statele Unite, Olanda, Belgia, Marea Britanie si Germania, palmierii negri au supravietuit de-a lungul timpului doar cu ajutorul unor animalute care au imprastiat semintele acestei specii de arbori.

"Ne-am intrebat cum a reusit acest copac sa reziste peste 10.000 de ani, iar acum avem un posibil raspuns", a declarat Roland Kays, zoolog in cadrul Muzeului de Stiinte Naturale Carolina de Nord si membru al Institutului Smithsonian pentru Cercetari Tropicale.
Exista, in padurile tropicale, o specie de rozatoare din clasa Dasyprocta, denumite aguti. Aceste mamifere cu blana rosie si de marimea unei veverite sutesc semintele de palmier negru si le duc departe, in zone unde exista conditii pentru germinare, explica omul de stiinta.
"Stiam ca aceste rozatoare ingroapa semintele de palmier negru. Cu toate acestea ne era straina ideea ca agutii muta aceleasi seminte de colo, colo, ingropandu-le in pamant in repetate randuri. Astfel ele ajung la distante foarte mari de zonele de unde «au fost extrase» si acesta este un lucru foarte bun pentru raspandirea speciei de palmier negru", a adaugat Kays.

In timpul studiului, cercetatorii au observat ca un specimen de agut a ingropat aceleasi seminte de 36 de ori inainte sa le manance! Fiecare loc "secret" se afla la o departare de peste o suta de metri de precedentul.