După descoperirea faptului că lemnul pluteşte pe apă, omul a luat in stăpănire mările şi oceanele planetei. Pănă la avion, corăbiile şi vapoarele au dominat călătoriile pe distanţe mari.
După descoperirea faptului că lemnul pluteşte pe apă, omul a luat in stăpănire mările şi oceanele planetei. Pănă la avion, corăbiile şi vapoarele au dominat călătoriile pe distanţe mari.
De la plutitul pe buştean pănă la ultimul tip de vapor de croazieră, istoria navigaţiei include nenumărate poveşti, unele mai amuzante, altele căt se poate de serioase. Omul a traversat răurile pe un trunchi de copac, apoi din cauza instabilităţii, a legat mai multe trunchiuri la un loc creănd o plută. In cele din urmă s-a instalat "confortabil" intr-un singur trunchi scobit, aşa luănd naştere prima barcă. Istoria acestor mijloace de transport incepe pe la jumatatea epocii de piatră, in jurul anului 7000 i.Hr. Metoda canoei s-a păstrat timp de milenii. Egiptenii, acum 5.000 de ani, făceau plute din mănunchiuri de trestie.
MĂSURĂTORI. Noţiunea de nod a apărut in vechime, atunci cănd navigatorii legau o plută cu o frănghie innodată la distanţe egale, pe care o lansau la apă, numărănd căte noduri se desfăşurau in timp ce se scurgea nisipul din clepsidră. Un nod echivalează cu o viteză de 1,85 km/h.
Vikingii. Corăbiile vikingilor, silenţioase şi construite incăt să nu necesite porturi pentru a acosta, erau trase pe mal şi uşor manevrabile pe cursul răurilor. Corabia avea cala construită din bucăţi de lavă stinsă, prinse cu bolţuri din metal. Doar vasele lungi erau folosite in război.
Corabia. Corăbiile din lemn au fost folosite, timp de mai multe secole, fie ca vase de război, fie in scopuri comerciale sau de către exploratori. Spania folosea acest tip de ambarcaţiune pentru a ţine legătura cu coloniile din America. Puteau transporta pănă la 1.200 de oameni inarmaţi şi 120 de tunuri.
"Spărgătorul de gheaţă". Pentru a "supune" gheţurile care deseori blochează căile de navigaţie din apropierea celor doi poli, navele de acest tip au o carenă intărită, cu o formă specială pentru a putea tăia blocurile de gheaţă, la care se adaugă şi motoare foarte puternice.
Vaporul de croaziera. Vasul de croazieră este cel mai important exponent al turismului maritim. Acesta poate găzdui pănă la peste 3.000 de persoane. Primul vas de croazieră, Prinzessin Victoria Luise, a fost construit in 1900 de către compania Hamburg - America Line.
Submarinul. Construit iniţial in scopuri militare, submarinul este conceput pentru atacuri "invizibile" asupra navelor inamice. Sonarul reprezintă sistemul principal de orientare a acestui tip de navă, folosind tehnologia radarului. Submarinele sunt şi instrumente fundamentale in cercetarea oceanelor.
Portavionul. Este una dintre cele mai importante piese de suport pentru aviaţie. Practic, un portavion este un aeroport plutitor pentru aparatele de zbor, de la elicoptere pănă la avioanele de luptă. Cele mai puternice portavioane sunt cele din clasa Nimitz, propulsate de reactoare nucleare.