Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire astronomică uluitoare: Supermama cosmică sau fabrica de galaxii (VIDEO)

16 Aug 2012   •   19:46

Oamenii de stiinta au identificat un cluster de galaxii situat la 5,7 miliarde de ani-lumina de Terra, care produce un numar imens de stele, fiind cel mai productiv cluster identificat pana acum in Univers, conform nationalgeographic.com.

"Descoperirea acestei conglomerari de sute sau chiar mii de galaxii s-a derulat precum o cursa de rollercoaster, cu fiecare observatie descopeream ceva si mai incitant" a declarat un astrofizician de la MIT, Michael McDonald, cel care a condus studiul care detaliaza concluziile privind Clusterul Phoenix, publicat miercuri de revista Nature.

"Am fost toti foarte sceptici la inceput, deoarece nu se incadra in ceea ce stiam noi despre cum ar trebui sa arate astfel de conglomerate de galaxii", a declarat McDonald. "Dar de-a lungul catorva luni ne-am convins ca este vorba despre un sistem unic si exceptional", a adaugat el.

Clusterul Phoenix este unul dintre cele mai mari astfel de formatiuni din Univers, estimandu-se ca masa sa este de 25.000 de trilioane de ori mai mare decat cea a Soarelui. De asemenea, se estimeaza ca se afla la 5,7 miliarde de ani-lumina de Pamant si este "o insula de mii de galaxii".

Clusterul a fost identificat in 2010 cu ajutorul telescopului de la Polul Sud, fiind studiat de atunci de o echipa de astronomi de la Kavli Institute for Astrophysics and Space Research din cadrul MIT. Cercetatorii au descoperit in urma acestor observatii ca in centrul acestui cluster se formeaza in fiecare an 750 de stele, un ritm extraordinar.

Galaxia noastra, Calea Lactee, «concepe» o singura stea pe an. Deoarece clusterul Phoenix produce intr-o zi mai multe stele decat produce Calea Lactee intr-un an, acesta a fost supranumit "supermama cosmica".

Brian McNamara, astrofizician la University of Waterloo, a sintetizat problema pe care aceasta descoperire o ridica oamenilor de stiinta: "Clusterul Phoenix nu se comporta la fel ca majoritatea galaxiilor aflate in aceasta situatie. Cu toate ca avem multe idei pentru a explica acest lucru, nu stim care dintre ele, daca vreuna, este cea corecta".

Subiecte în articol: univers galaxie astronomi