Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Donald A. Glaser - Premiul Nobel pentru Fizică 1960

Donald A. Glaser - Premiul Nobel pentru Fizică 1960

01 Noi 2008   •   00:00

Donald Arthur Glaser s-a născut în Cleveland, Statele Unite, unde a urmat şi primii ani de şcoală. A absolvit Institutul de Tehnologie Case, unde şi-a luat licenţa în fizică şi matematică în 1946. În primăvara aceluiaşi an a predat matematică la institutul sus-amintit, apoi şi-a început studiile de doctorat la Institutul de Tehnologie din California. În 1950 şi-a luat doctoratul în fizică şi matematică.

CERCETARE. După aproximativ zece ani a preluat postul de profesor de fizică la Universitatea California din Berkeley, iar în perioada petrecută aici s-a axat pe studiul particulelor ciudate din fizică. A examinat diverse tehnici experimentale folositoare în cercetările sale şi treptat a dezvoltat ideile ce au dus la inventarea camerei cu bule, în 1952. Din acest moment a lucrat la crearea mai multor tipuri de camere cu bule pentru experimente din fizica nucleară.

DEFINIŢIE.
Camera cu bule este un vas umplut cu un lichid transparent, încălzit până aproape de punctul său de fierbere. În timp ce particulele intră în cameră, se reduce brusc presiunea, iar lichidul intră într-o fază de supraîncălzire. Particulele încărcate electric creează o urmă de ionizare, în jurul căreia lichidul se evaporă, formând bule microscopice. Densitatea bulelor din jurul unei urme este proporţională cu cantitatea de energie pierdută de particulă.

CV

data naşterii: 21 septembrie 1926
locul naşterii: Cleveland, Ohio, SUA

CARIERĂ
1946 – a fost profesor de matematică la Institutul de Tehnologie Case din Cleveland;
1949 – îşi începe cariera de profesor şi cercetător la Departamentul de fizică al Universităţii din Michigan;
1957 – primeşte titlul de profesor universitar;
1959 – preia postul de profesor de fizică la Universitatea California din Berkeley;
1960 – primeşte Premiul Nobel pentru Fizică;
1962 – şi-a reorientat cariera spre studiul biologiei moleculare.

Particule puse în evidenţă de traiectoria lor în camera cu bule, dispozitiv pentru inventarea căruia Donald Glaser a primit Premiul Nobel pentru Fizică în 1960.

Subiecte în articol: fizica zoom pe nobel