Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Dorothy Crowfoot Hodgkin

Dorothy Crowfoot Hodgkin

29 Noi 2007   •   00:00

Premiul Nobel pentru Chimie 1964. Dorothy Crowfoot s-a născut in Cairo, intr-o familie cu mari pasiuni pentru arheologie şi botanică. A călătorit mult, ajutăndu-şi părinţii la săpături arheologice in Sudan şi Egipt. Interesul său pentru chimie şi cristale a apărut la vărsta de 10 ani, in Sudan, cănd un apropiat al familiei, A.F. Joseph, i-a dat substanţe chimice şi a ajutat-o să le analizeze. Majoritatea copilăriei şi-a petrecut-o in Norfolk, unde, alături de o altă colegă, a profitat de privilegiul de a studia chimia, cănd numai băieţii puteau face acest lucru. La sfărşitul şcolii a decis să urmeze universitatea in acelaşi domeniu.

Educaţie. Dorothy a urmat Universitatea din Oxford şi Colegiul Somerville intre anii 1928 şi 1932. In primul an a combinat cele două mari pasiuni ale vieţii sale - chimia şi arheologia - , studiind structura mozaicului de sticlă din Jarash, Iordan, la descoperirea căruia lucrau părinţii săi. A studiat şi la Universitatea din Cambridge, unde, in urma frecventării unui curs special de cristalografie, a devenit conştientă de capacitatea metodei de a determina structura proteinelor.

Merite. Deşi pasionată de chimie intr-o societate care nu incuraja prea mult interesul femeilor in ştiinţă, Dorothy Hodgkin a avut parte de merite şi recunoaştere a cercetărilor sale incă din timpul vieţii. A primit Ordinul de Merit din partea monarhului Marii Britanii şi Commonwealth, a devenit membru al Societăţii Regale din Anglia şi a ocupat poziţia de cancelar al Universităţii din Bristol timp de 18 ani (1970-1988). In timpul decernării Premiilor Nobel, premiul i-a fost inmănat de regele de atunci al Suediei, Gustav VI Adolf.

Cristalografie aplicată

Dorothy Crowfoot Hodgkin a primit Premiul Nobel pentru Chimie in anul 1964 pentru determinarea, cu ajutorul cristalografiei cu raze X, structurii unor importante substanţe biochimice. Hodgkin a determinat in 1937 structura colesterolului, a penicilinei in 1945 şi a vitaminei B12 in 1954. Alături de colaboratorii săi a perfecţionat tehnica de-a lungul anilor şi a reuşit, la cinci ani după ce a primit Premiul Nobel, să obţină ceea ce ea a numit cea mai mare realizare a sa: descoperirea structurii insulinei. Proiectul de cercetare a acestei substanţe a inceput in 1934, cănd Robert Robinson, căştigătorul Nobelului pentru Chimie din 1947, i-a oferit o mică mostră de insulină cristalizată. Datorită multiplelor roluri pe care le are in organism, acest hormon a reuşit să stărnească interesul cercetătoarei britanice. Insă in 1934, cristalografia cu raze X nu era incă suficient de dezvoltată pentru a face faţă complexităţii moleculei de insulină, prelungind cercetările pănă in anul 1968. In anii ce au urmat descoperirii, a lucrat cu diverse laboratoare de cercetare a insulinei şi a călătorit mult, ţinănd prelegeri despre insulină şi rolul său in diabetul zaharat.

CV