Jurnalul.ro Tech Ştiinţă NASA anunță încheierea misiunii elicopterului Ingenuity pe Marte

NASA anunță încheierea misiunii elicopterului Ingenuity pe Marte

de Redacția Jurnalul    |    26 Ian 2024   •   10:15
NASA anunță încheierea misiunii elicopterului Ingenuity pe Marte
Sursa foto: Hepta

Elicopterul Mars Ingenuity al NASA, care a explorat suprafața planetei Marte din 2021, și-a încheiat misiunea după o defecțiune produsă la o elice îl împiedică să mai zboare, a anunțat NASA, potrivit CNN.

Proiectat inițial ca un experiment, Ingenuity a devenit prima aeronavă care a operat și a zburat pe o altă lume, decolând pe 19 aprilie 2021.

Imaginile și datele returnate la Laboratorul de propulsie cu reacție al NASA din Pasadena, California, au arătat că una sau mai multe palete ale rotorului din fibră de carbon ale elicopterului au fost deteriorate în timpul aterizării în timpul ultimului zbor din această lună. Echipa a stabilit că elicopterul nu mai este capabil să zboare , potrivit agenției spațiale.

„Călătoria istorică a Ingenuity, primul aparat de zbor de pe o altă planetă, a ajuns la sfârșit. Acest elicopter remarcabil a zburat mai sus și mai departe decât ne-am fi imaginat vreodată și a ajutat NASA să facă lucrul la care se descurcă cel mai bine – să facă posibilul imposibil. Prin misiuni ca Ingenuity, NASA pregătește terenul pentru zboruri ulterioare în Sistemul nostru Solar și pentru o explorare mai sigură și mai inteligentă pe Marte și dincolo de ea”, a spus Bill Nelson, administratorul NASA.

Ingenuity a amartizat pentru prima oară pe suprafața Planetei Roșii pe 18 februarie 2021, atașat de partea inferioară a rover-ului Perseverence. A făcut primul zbor, ridicându-se de pe suprafață pe 19 aprilie 2021, dovedind că zborul controlat pe Marte este posibil. După alte patru zboruri, Ingenuity s-a angajat la o nouă misiune de recunoaștere pentru cercetătorii de la Perseverence. În 2023, elicopterul a executat cu succes două teste de zbor, aducând noi date despre limitele aerodinamicii marțiene.

Echipa de control a programat pentru data de 18 ianuarie un zbor scurt, vertical, pentru a-i determina poziția, după ce, anterior, amartizarea s-a făcut de urgență. Datele arată că, așa cum era planificat, elicopterul a atins altitudinea maximă de 12 metri și a planat timp de 4,5 secunde înainte de a-și începe coborârea la o viteză de un metru pe secundă. Totuși, la aproximativ un metru distanță de suprafață, Ingenuity a pierdut contactul cu rover-ul. A doua zi, comunicațiile au fost restabilit, iar imaginile produse au arătat o avarie serioasă la una dintre elice.

Ingenuity a efectuat, în total, 72 de misiuni pe Marte