Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Fenomen astronomic: Dispar magnificele inele ale planetei Saturn

Fenomen astronomic: Dispar magnificele inele ale planetei Saturn

de Giulia Anghel    |    13 Noi 2023   •   21:30
Fenomen astronomic: Dispar magnificele inele ale planetei Saturn
Sursa foto: Hepta

Galileo Galilei, pionierul astronomiei moderne, a văzut prima dată minunatele inele ale planetei Saturn în anul 1610. Observațiile sale inițiale, realizate printr-un telescop rudimentar, l-au determinat să le descrie ca fiind asemănătoare cu niște „urechi”.

Secole mai târziu, minunatele inele sunt accesibile oricui are un echipament astronomic nu foarte performant.

Însă această priveliște uimitoare va dispărea de două ori pe parcursul anului 2025. Se crede că cele 7 inele sunt formate din rămășițe d e comete, asteroizi și luni care s-au aflat aproape de Saturn și au fost sfărâmate de atracția gravitațională puternică a planetei.

Inelele sunt alcătuite și din nenumărate fragmente de gheață, și sunt învăluite într-un strat de praf cosmic. Vârsta lor exactă nu se cunoaște, însă oamenii de știință spun că ar fi relativ noi, formându-se cu doar 400 de milioane de ani în urmă.

La ora actuală, cercetătorii sunt de părere că inelele lui Saturn se mișcorează, dezintegrându-se constant într-o ploaie de particule de gheață care coboară în atmosfera planetei.

Saturna se va alinia cu Terra, în anul 2025, astfel că inelele sale devin invizibile. Vestea bună este însă că acesta va fi un fenomen trecător. Pe măsură ce Saturn își urmărește dansul orbital de 29,5 ani, se va înclina treptat, arătând din nou cealaltă parte a inelelor sale, atingând maximum  de vizibilitate în 2032.

Deocamdată însă, inelele lui Saturn sunt încă vizibile pe timpul nopții.

Ce trebuie să știi despre Saturn

A 6-a planetă de la Soare și a doua ca mărime din Sistemul Solar, după Jupiter, Saturn este un gigant gazos, compus în principal din hidrogen și heliu. Are o rază de aproximativ 9 ori mai mare decât cea a Pământului, deși are o densitate scăzută și este doar de circav 95 de ori mai masivă decât Terra.

Sistemul de inele al lui Saturn este alcătuit din nenumărate particule mici, cu dimensiuni de la micrometri la metri, care orbitează planeta. Aceste particule sunt în mare parte făcute din gheață, cu o cantitate mai mică de resturi stâncoase și praf. Inelele sunt numite alfabetic în ordinea în care au fost descoperite, inelele principale fiind A, B și C.

Totodată, planeta are cel puțin 145 de luni, Titan fiind cea mai mare și a doua cea mai mare lună din Sistemul Solar, după Ganimede, al lui Jupiter. Titan este mai mare decât planeta Mercur și este singura lună despre care se știe că are o atmosferă densă în principal azot cu urme de metan.

Câmpul magnetic al lui Saturn este mai slab decât al lui Jupiter, dar totuși de câteva ori mai puternic decât cel al Pământului. Saturn emite unde radio, în special de la aurorele sale aflate la poli.

Misiunea Cassini-Huygens, un proiect de cooperare între NASA, ESA (Agenția Spațială Europeană) și ASI (Agenția Spațială Italiană), a oferit o mulțime de informații despre Saturn, inelele și lunile sale, de la sosirea sa pe Saturn, în 2004 și până la sfârșitul misiunii, în 2017.

Numele provine de la zeul roman al agriculturii și bogăției, care a fost și părintele lui Jupiter, în mitologie. Această planetă a fost observată din cele mai vechi timpuri, iar simbolul ei astronomic (♄) reprezintă secera zeului.

Inelele lui Saturn
Inelele lui Saturn sunt una dintre cele mai importante caracteristici ale planetei.

Sunt compuse în principal din particule de gheață, cu o fracțiune mai mică de resturi stâncoase și praf. Particulele de gheață pot varia în mărime de la boabe mici până la bucăți mari, precum casele.

Nu au o strucrută solidă, fiind formate din particule mici care se află pe orbită în jurul lui Saturn. Sunt foarte largi (până la 282.000 km în diametru) dar incredibil de subțiri, cu o grosime medie de circa 10 metri. Sunt împărțite în mai multe secțiuni, cunoscute sub numele de inele A, B, C, D, E, F și G, cu transparență și luminozitate diferite. Inelele A, B și C sunt cele mai proeminente și ușor de observat.

Există diferite goluri în interiorul inelelor, cum ar fi Divizia Cassini, care este o regiune de 4.800 km lățime ce separă inelul A de inelul B. Alte goluri notabile sunt Encke Gap și Keeler Gap.
Structura și modelele din inele sunt influențate de lunile lui Saturn prin interacțiuni gravitaționale, cunoscute sub numele de „rezonanțe orbitale”. Unele luni orbitează lângă marginile inelelor și ajută la menținerea inelelor pe calea lor și a marginilor ascuțite.

Există mai multe teorii despre originea inelelor. Una dintre acesea sugerează că ar fi rămășițe ale unei luni sau comete distruse. O altă teorie spune că acestea sunt rămase din materialul nebular original din care s-a format Saturn. Vârsta inelelor este încă în dezbatere, dar se crede că sunt relativ tinere.

Inelele pot fi văzute de pe Pământ cu un telescop mic sau chiar cu un binoclu de mare putere, dacă cerul este senins. Aspectul lor se poate schimba din cauza înclinării axei lui Saturn, în timp ce acesta orbitează în jurul Soarelui, arătând diferite unghiuri față de Pământ, pe parcursul orbitei sale de 29,5 ani.

Navele spațiale precum Voyager 1 și 2 și orbitatorul Cassini au furnizat imagini și date detaliate, îmbunătățind semnificativ înțelegerea noastră asupra inelelor.

Studiul inelelor lui Saturn a ajutat oamenii de știință să înțeleagă mai multe despre sistemele de inele din jurul altor planete și despre procesele care modelează sistemul nostru solar, potrivit earth.com.

Subiecte în articol: saturn inele saturn