Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Frederick Soddy

Frederick Soddy

de Jurnalul National    |    17 Apr 2008   •   00:00

Premiul Nobel pentru Chimie 1921

Frederick Soddy s-a născut în septembrie 1877, în casa lui Benjamin Soddy, un negustor britanic din Eastbourne, Sussex, Marea Britanie. A urmat Colegiul Eastbourne, apoi Colegiul Universitar Aberystwyth din Ţara Galilor. În 1895 a obţinut o bursă la Colegiul Merton din Oxford. A terminat studiile în 1898, iar după doi ani a plecat în Canada, la Montreal, unde a lucrat împreună cu Ernest Rutherford, cîştigător al Premiului Nobel pentru Chimie din 1908, pe probleme de radioactivitate.

PUBLICAŢII. Primele lucrări ale lui Soddy au fost cele publicate împreună cu Rutherford şi priveau radioactivitatea. Concluzia acestor lucrări a fost că radioactivitatea este un fenomen care implică dezintegrarea atomică şi formarea unor noi tipuri de materie. Alte lucrări sunt: “Interpretarea radiumului” (în 1909), “Chimia elementelor radioactive” (între 1912-1914), “Materie şi energie”, “Ştiinţă şi viaţă”, “Interpretarea atomului”, “Istoria energiei atomice” (în 1949) şi “Transmutaţia atomică” (în 1953).

INTERESE. După o perioadă petrecută în Glasgow, Frederick Soddy şi-a încheiat cercetările în domeniul radioactivităţii, devenind interesat mai mult de teoriile economice, sociale şi politice. A studiat şi probleme neobişnuite de matematică şi mecanică, însă nici unul dintre studiile sale nu a fost remarcat ca fiind de valoare. Era cunoscut printre apropiaţi ca un om încăpăţînat, cu principii bine înrădăcinate. Ca profesor, păstra o relaţie prietenoasă cu studenţii, însă în mijlocul colegilor era de obicei ironic şi uşor răutăcios.

Casetă

Frederick Soddy a cîştigat Premiul Nobel pentru Chimie în 1921, pentru contribuţia adusă înţelegerii chimiei substanţelor radioactive şi pentru investigaţiile sale asupra originii şi naturii izotopilor. Primele sale studii de radioactivitate au fost realizate alături de Ernest Rutherford. Împreună au descoperit comportamentul ciudat al elementelor radioactive, şi anume dezintegrarea lor în alte elemente. Această descompunere producea, de asemenea, radiaţii alfa, beta şi gamma. În 1903, alături de William Ramsay, Soddy a verificat faptul că descompunerea radiumului produce particule alfa compuse din nuclei de heliu încărcaţi pozitiv. Între 1904 şi 1914, în timp ce era lector la Universitatea din Glasgow, Soddy a demonstrat că uraniul se descompune în radiu şi că elementele radioactive ar putea avea mai multe mase atomice, chiar dacă proprietăţile chimice sînt identice, numind acest concept “izotop”. Ulterior, el a demonstrat că elementele neradioactive pot avea izotopi multipli. În completare, a arătat că numărul scade cu două trepte în timpul emisiilor alfa şi creşte cu o treaptă în timpul emisiilor beta. Acesta a fost un pas major în înţelegerea relaţiilor dintre familiile de elemente radioactive.

CV

Data naşterii, 2 septembrie 1877

Locul naşterii, Sussex, Marea Britanie

Carieră

1900-1902 – a lucrat ca “Demonstrator” în departamentul de chimie al Universităţii McGill din Montreal;

1904-1914 – a ocupat postul de lector în chimie-fizică şi radioactivitate la Universitatea din Glasgow;

1914 – devine profesor de chimie la Universitatea din Aberdeen;

1919-1937 – ocupă postul de profesor de chimie la Universitatea din Oxford;

1921 – primeşte Premiul Nobel pentru Chimie;

22 septembrie 1956 – încetează din viaţă la Brighton, Anglia.

Subiecte în articol: chimie zoom pe nobel soddy