Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Genii, invenţii, renume

Genii, invenţii, renume

de Alexandra Vacaroiu    |    12 Iul 2008   •   00:00

Mulţi inventatori şi-ar dori să calce, chiar şi timid, pe urmele lui Albert Einstein. Ne-am oprit în cele ce urmează la cîteva realizări mai puţin obişnuite, care ar putea însă să schimbe viaţa omului. În permanenţă se caută căi pentru evoluţie.

Mulţi inventatori şi-ar dori să calce, chiar şi timid, pe urmele lui Albert Einstein. Să li se recunoască meritele. Să li se folosească invenţiile. Ne-am oprit în cele ce urmează la cîteva realizări mai puţin obişnuite, care ar putea însă să schimbe viaţa omului. În permanenţă se caută căi pentru evoluţie.

Joseph DeSimone, inginer chimist la Universitatea Carolina de Nord din oraşul american Chapel Hill, a creat mici saci din polietilen-glicol cu diametrul de opt micrometri – dimensiunea unei hematii –, care se pot deforma în aşa fel încît să treacă prin cele mai înguste capilare.

CELULE DE PLASTIC. DeSimone a injectat aceste particule în şoareci şi nu a observat nici un fel de efect advers. Testele sînt însă în derulare. Celulele roşii circulă în sînge alimentînd ţesuturile corpului cu oxigen şi absorbind dioxidul de carbon nedorit. Pentru a îndeplini această misiune, celulele roşii trebuie "să se strecoare” în vasele de sînge subţiri de trei micrometri. Dar, în cazul anumitor boli, cum ar fi malaria, aceste celule îşi pierd capacitatea de a se deforma. Datorită mărimii extrem de mici a acestor celule şi a misiunii nobile cu care sînt înzestrate, nimeni nu a reuşit pînă în prezent să creeze versiuni artificiale cu aceleaşi roluri, scrie revista LiveScience.

MICROUNDE SFREDELITOARE.  Să sapi un pămînt mai moale este relativ uşor, dar ce se întîmplă cînd încerci să străpunzi granitul sau bazaltul? Posibilitatea de a reuşi scade dramatic. Inginerul canadian Jacques Ouelett de la Universitatea McGill din Montreal pare că a găsit o cale de rezolvare – montarea, la capătul pichmărului, a unui generator de microunde, care încălzeşte piatra şi o crapă.

VACCINUL ADN. O echipă de cercetători de la compania farmaceutică Vital din San Diego a anunţat recent descoperirea unui vaccin pentru herpes genital. Michal Margalith spune că remediul propus de Vital foloseşte tehnologia vaccinelor ADN. Aceasta implică injectarea pacientului cu un fragment circular de ADN numit plasmidă, care programează celulele să producă o proteină numită HSV-2, care declanşează un răspuns imun. Acest lucru ar trebui să pregătească sistemul imunitar al persoanei vaccinate să lupte împotriva unui virus real.

CHILOŢI-TENSIOMETRU. Deşi s-au inventat tot felul de aparate de măsurat tensiunea, cercetătorii au descoperit că presiunea sîngelui poate fi calculată şi... cu ajutorul lenjeriei intime. Experţii de la compania Philips au descoperit că ataşarea unei benzi cu senzori în betelia chiloţilor poate calcula presiunea sîngelui.

BOXE INTELIGENTE. Un grup de cercetători de la Universitatea din Baltimore a inventat un material plastic pe bază de cauciuc aplicabil dispozitivelor piezoelectrice în zone impracticabile. Invenţia are la bază o spumă polipropilenică descoperită în urmă cu patru ani. Pînă acum, schimbarea flexibilităţii unui material piezoelectric ar fi afectat proprietăţile electrice ale acestuia. Experţii spun însă că acest material poate fi folosit pentru crearea unor tapete "inteligente", care funcţionează pe post de boxe audio, şi boxe audio care se pot împături.

SPUMĂ PENTRU GĂINI. Profesorul Eric Benson şi colegii săi de la Universitatea Delaware din Newark, SUA, au căutat o cale de ucidere mai eficientă a păsărilor afectate de gripa aviară. Ei au propus acoperirea păsăretului cu o infuzie-spumă de CO2 care ar putea ucide rapid păsările fără ca oamenii să fie afectaţi.

Un inginer din Statele Unite susţine că a reuşit să inventeze celule roşii din plastic. Este vorba despre "săculeţi" din polietilen-glicol, cu diametrul de 1 mm