x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Henri Coandă

0
Autor: Vasile Surcel 23 Aug 2008 - 00:00

Pentru istoria aviaţiei mondiale, Henri Coandă înseamnă mai ales avionul cu reacţie şi efectul care-i poartă numele. Şi forma de astăzi a aparatelor de zbor. Pentru noi înseamnă numele unei mare personalităţi româneşti, înscrisă glorios în istoria civilizaţiei mondiale.



Pentru istoria aviaţiei mondiale, Henri Coandă înseamnă mai ales avionul cu reacţie şi efectul care-i poartă numele. Şi forma de astăzi a aparatelor de zbor. Pentru noi înseamnă numele unei mare personalităţi româneşti, înscrisă glorios în istoria civilizaţiei mondiale.

"Am inventat şi am lucrat pentru progresul omenirii", a spus Coandă cîndva, cînd ajunsese spre asfinţitul unei vieţi şi cariere ştiinţifice excepţionale. Iar aceste vorbe nu reflectau opinia unui om ros de orgolii, ci realitatea unei vieţi dedicate în totalitate progresului tehnicii. 
 
Primul avion propulsat cu un motor cu reacţie a beneficiat de soluţii constructive moderne, care atunci erau utilizate pentru prima dată. Lipsit de elice, aparatul avea o formă aerodinamică, suplă şi elegantă.
 

VIZIONARUL. Octombrie 1910: la Paris, capitala mondială a aviaţiei, găzduia al doilea Salon Aeronautic Internaţional. Vizitatorii pre­zenţi acolo s-au aflat faţă în faţă cu un exponat ciudat, total diferite de celelalte: un biplan, cu aripi inegale, căruia, în mod ciudat, îi lipsea elicea. Adică elementul propulsor folosit de toate apa­ratele de zbor construite pînă atunci. De altfel, această absenţă era menţionată clar: "Singure­le aeroplane fără elice. Aeroplanele Coandă". De fapt, aparatul se numea simplu "Coandă 1910".   

UN REVOLUŢIONAR. Lipsa elicei era doar una dintre noutăţi. Forma lui, aerodinami­că, suplă şi elegantă, contrasta cu înfăţişarea ciudată, de liliac gata să-şi ia zborul, pe care o aveau avioanele vremii. Rezervoarele de combustibil erau încorporate în aripi, soluţie tehnică vizionară, utilizată peste tot în zilele noastre. Aparatul era echipat cu un motor tip  Cleriget, de 50 de cai-putere, cu turaţie de 4.000 rot./min. Coandă a numit acel tip de motor "Turbopropulsor", nume păstrat pînă în zilele noastre. Iniţial, nimeni nu a crezut că acel aparat va reuşi să se ridice vreodată de pe sol. Coandă a promis că invenţia lui va zbura. Şi chiar a zburat.
 
"Coandă 1910", aparatul care a să revoluţionat aviaţia mondială. Avea rezervoarele de combustibil în aripi, soluţie tehnică vizionară, utilizată şi astăzi. Avionul era echipat cu un motor tip  Cleriget, de 50 de cai-putere, cu turaţie de 4.000 rot./min. Coandă l-a numit "Turbopropulsor", nume păstrat pînă în zilele noastre.

 DOUĂ DINTR-O LOVITURĂ. Zborul avionului cu reacţie s-a desfăşurat pe cîmpul de la Issi-les-Mulineaux. A durat doar cîteva secunde, şi a fost la un pas de a se încheia tra­gic. Au fost momente de graţie, pe care, mai tîrziu, le va relata el însuşi: "Nu mi-am dat de fel seama ce se petrece în jurul meu. Dar am ridicat capul şi am văzut că nu mai eram pe pămînt. În acelaşi timp mi-au apărut zidurile Parisului – da, Parisul avea în acea vreme ziduri împrejmuitoare – zidurile cetăţii Paris, care veneau cu o viteză enormă asupra mea". Însă, în cele cîteva secunde în care s-a aflat în aer, pilotul Coandă a reuşit să observe un fenomen ciudat, la care nu se aşteptase: în loc să fugă spre exterior, flăcările ce ieşeau din ajutajele motorului erau deviate şi se lipeau de pereţii fuselajului. Era ceea ce, mult mai tîrziu, şi după studii complexe, avea să fie omologat sub numele de "Efectul Coandă". Aşadar, un singur zbor şi două realizări cu totul deosebite.   

O CARIERĂ STRĂLUCITĂ. În 1910, cînd a experimentat primul zbor propulsat cu un motor cu reacţie, Coandă avea doar 23 de ani.  El s-a născut la 7 iunie 1886. Militar de carieră, tatăl său, Constantin Coandă, a fost la un moment dat prim-ministru al României. La timpul cuvenit a studiat la Şcoala politehnică Charlottenburg, la Universitatea din Liege şi la Torino. Succesul obţinut în 1910 l-a inclus în "circuitul" aviaţiei europene. Coandă avea doar 25 de ani cînd a fost numit director al Uzinelor Bristol. Acolo s-au produs celebra serie "Bristol – Coandă". Dintre acestea "Modelul 105 – Monoplan Coandă militar îmbunătăţit" a fost vîndut forţelor aeriene din Germania şi Italia. După declanşarea primului război mondial, Coandă s-a stabilit în Franţa, unde a lucrat la Delauney – Bellville Airplains.   

UN "EFECT" REVOLUŢIONAR. În deceniile care au urmat, Coandă şi-a concentrat atenţia asupra fenomenului observat în cursul primului său zbor cu reacţie. Iar în 1932 şi-a brevetat cercetările sub numele "Efectul Coan­dă". În timpul celui de-al doilea război mondial a lucrat în Occident, tot pentru dezvoltarea avi­aţiei. Ulterior, a lucrat în diverse institute de cer­cetare din SUA, în care se spune că a parti­ci­pat la studiile privitoare la realizarea unui ve­hicul aerian lenticular. Anterior, el brevetase un ase­menea proiect sub numele de "Aerodină lenticulară". De fapt, cercetările lui s-au derulat sub pecetea "secretului militar". Oricum, ceea ce se ştie acum este că avioanele militare ultramoder­ne din zilele noastre, inclusiv cele "invizi­bile radar" din seria "Stealth", folosesc din plin "Efectul Coandă". Marele savant şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii în străinătate. S-a întors în ţară în anul 1969, unde a murit în 1972.

   
 Elevul-cadet Coandă (stînga). Savantul s-a întors în ţară în anul 1969, cînd a fost numit director al Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică (INCREST), unde se pare că a lucrat la realizarea unei "Aerodine lenticulare".

Citeşte mai multe despre:   coandă,   mari români

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Piaţa jocurilor video creşte cu 45 de miliarde de dolari odată cu lansarea noilor generaţii de console

Piaţa jocurilor video creşte cu 45 de miliarde de dolari odată cu lansarea noilor generaţii de console
Industria consolelor urmează să genereze venituri de 45 de miliarde de dolari anul acesta, potrivit firmei de cercetare de piață Newzoo, în condițiile în care peste 700 de milioane de oameni joacă jocuri video...

Studiu: Persoanele care au fost infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni

Studiu: Persoanele care au fost infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni
Persoanele infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni după infecție, arată un studiu al universității britanice Oxford, notează AFP. Cercetările, care nu au fost încă evaluate,...

Atenție! Cele mai simple parole pot fi sparte în doar o secundă

Atenție! Cele mai simple parole pot fi sparte în doar o secundă
NordPass a publicat noul top al celor mai slabe parole, iar cea mai slabă este, pentru al treilea an consecutiv, „123456”. Specialiștii atrag atenția că cele mai simple parole pot fi sparte în doar o...

UPDATE Elon Musk a trimis astronauți la Stația Spațială Internațională

UPDATE Elon Musk a trimis astronauți la Stația Spațială Internațională
Astronauții din capsula Crew Dragon au intrat în Stația Spațială Internațională (ISS). Aceștia sunt Michael Hopkins, Victor Glover şi Shannon Walker, împreună cu japonezul Soichi Noguchi. Ei vor sta...

Apollo 12, misiunea uitată. Se împlinesc 51 de ani de la a doua aselenizare

Apollo 12, misiunea uitată. Se împlinesc 51 de ani de la a doua aselenizare
Pe 14 noiembrie 1969 pleca spre lună misiunea Apollo 12, una dintre misiunile despre care nu se vorbeşte aproape deloc. Racheta Saturn V a fost lovită de fulger de două ori la decolare, iar un streptococ a fost desco...

Atac cibernetic asupra companiilor care dezvoltă vaccinul anti-COVID-19

Atac cibernetic asupra companiilor care dezvoltă vaccinul anti-COVID-19
Hackerii ruşi şi nord-coreeni au încercat să spargă sistemul mai multor companii farmaceutice implicate în dezvoltarea vaccinului anti-COVID-19. Hackerii lucrau pentru guvernele Rusiei şi Coreei de...

Studiu: Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19

Studiu: Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19
Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19, potrivit unui studiu publicat joi în revista medicală „The Lancet”, scrie dpa. Astfel, studiul arată că...

Bentley vrea ca până în 2030 să producă doar automobile electrice

Bentley vrea ca până în 2030 să producă doar automobile electrice
Producătorul auto de lux Bentley și-a făcut publice planurile de a fabrica doar automobile electrice până în 2030, anunță BBC. Până atunci, compania își va schimba gama de modele, pentru a oferi doar...

China a lansat cu succes primul satelit 6G

China a lansat cu succes primul satelit 6G
China a lansat primul satelit 6G în spaţiu pentru a testa noua tehnologie. Satelitul a ajuns pe orbită alături de alţi 12 sateliţi lansaţi de către Centrul de lansare a sateliţilor Taiyuan, din provincia...

IPhone 12 ajunge în România

IPhone 12 ajunge în România
Lansat în luna octombrie, iPhone 12 ajunge şi în România săptămâna viitoare. Telefoanele sunt disponibile la precomandă, urmând să fie livrate după 13 noiembrie. Operatorii de telefonie Orange şi Vodafone ...

Oamenii de știință au conceput un sistem pentru descoperirea falsurilor

Oamenii de știință au conceput un sistem pentru descoperirea falsurilor
Codurile de bare de pe etichete și codurile QR ar putea fi înlocuite de un sistem de identificare invizibil, bazat pe ADN. Noile elemente vor fi mai eficiente pentru descoperirea unor produse contrafăcute,...

Studiu: Hackerii se reorientează către social media și îi atacă pe utilizatorii Facebook

Studiu: Hackerii se reorientează către social media și îi atacă pe utilizatorii Facebook
Un studiu Kaspersky arată că hackerii s-au reorientat către social media. Facebook este ţinta celor mai multe atacuri de acest tip. Atacurile vizează şi firmele, care utilizează muncă online. Un studiu...

Un asteroid, aproape să lovească Terra

Un asteroid, aproape să lovească Terra
Administrația Națională Aeronautică și Spațială - NASA - a anunțat, încă din luna august, că un asteroid se va apropia la maximum de Terra și ar putea chiar să o lovească în data de 2 noiembrie 2020,...

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone
Nivelul de trai de care ne bucuram in momentul de fata se datoreaza intr-o mare masura si dezvoltarii tehnologiei. In ultimi ani tehnologia s-a dezvoltat foarte mult, aceasta dezvoltare realizandu-se si in momentul de fa...

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?
O formulă unică de terpene de canabis a fost testată pentru eficacitatea sa în tratarea infecțiilor virale, inclusiv COVID-19. Formula de terpene de CBD este dedicată în mod unic pentru tratarea și prevenirea...
Serviciul de email marketing furnizat de