x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Henri Coandă

0
Autor: Vasile Surcel 23 Aug 2008 - 00:00

Pentru istoria aviaţiei mondiale, Henri Coandă înseamnă mai ales avionul cu reacţie şi efectul care-i poartă numele. Şi forma de astăzi a aparatelor de zbor. Pentru noi înseamnă numele unei mare personalităţi româneşti, înscrisă glorios în istoria civilizaţiei mondiale.



Pentru istoria aviaţiei mondiale, Henri Coandă înseamnă mai ales avionul cu reacţie şi efectul care-i poartă numele. Şi forma de astăzi a aparatelor de zbor. Pentru noi înseamnă numele unei mare personalităţi româneşti, înscrisă glorios în istoria civilizaţiei mondiale.

"Am inventat şi am lucrat pentru progresul omenirii", a spus Coandă cîndva, cînd ajunsese spre asfinţitul unei vieţi şi cariere ştiinţifice excepţionale. Iar aceste vorbe nu reflectau opinia unui om ros de orgolii, ci realitatea unei vieţi dedicate în totalitate progresului tehnicii. 
 
Primul avion propulsat cu un motor cu reacţie a beneficiat de soluţii constructive moderne, care atunci erau utilizate pentru prima dată. Lipsit de elice, aparatul avea o formă aerodinamică, suplă şi elegantă.
 

VIZIONARUL. Octombrie 1910: la Paris, capitala mondială a aviaţiei, găzduia al doilea Salon Aeronautic Internaţional. Vizitatorii pre­zenţi acolo s-au aflat faţă în faţă cu un exponat ciudat, total diferite de celelalte: un biplan, cu aripi inegale, căruia, în mod ciudat, îi lipsea elicea. Adică elementul propulsor folosit de toate apa­ratele de zbor construite pînă atunci. De altfel, această absenţă era menţionată clar: "Singure­le aeroplane fără elice. Aeroplanele Coandă". De fapt, aparatul se numea simplu "Coandă 1910".   

UN REVOLUŢIONAR. Lipsa elicei era doar una dintre noutăţi. Forma lui, aerodinami­că, suplă şi elegantă, contrasta cu înfăţişarea ciudată, de liliac gata să-şi ia zborul, pe care o aveau avioanele vremii. Rezervoarele de combustibil erau încorporate în aripi, soluţie tehnică vizionară, utilizată peste tot în zilele noastre. Aparatul era echipat cu un motor tip  Cleriget, de 50 de cai-putere, cu turaţie de 4.000 rot./min. Coandă a numit acel tip de motor "Turbopropulsor", nume păstrat pînă în zilele noastre. Iniţial, nimeni nu a crezut că acel aparat va reuşi să se ridice vreodată de pe sol. Coandă a promis că invenţia lui va zbura. Şi chiar a zburat.
 
"Coandă 1910", aparatul care a să revoluţionat aviaţia mondială. Avea rezervoarele de combustibil în aripi, soluţie tehnică vizionară, utilizată şi astăzi. Avionul era echipat cu un motor tip  Cleriget, de 50 de cai-putere, cu turaţie de 4.000 rot./min. Coandă l-a numit "Turbopropulsor", nume păstrat pînă în zilele noastre.

 DOUĂ DINTR-O LOVITURĂ. Zborul avionului cu reacţie s-a desfăşurat pe cîmpul de la Issi-les-Mulineaux. A durat doar cîteva secunde, şi a fost la un pas de a se încheia tra­gic. Au fost momente de graţie, pe care, mai tîrziu, le va relata el însuşi: "Nu mi-am dat de fel seama ce se petrece în jurul meu. Dar am ridicat capul şi am văzut că nu mai eram pe pămînt. În acelaşi timp mi-au apărut zidurile Parisului – da, Parisul avea în acea vreme ziduri împrejmuitoare – zidurile cetăţii Paris, care veneau cu o viteză enormă asupra mea". Însă, în cele cîteva secunde în care s-a aflat în aer, pilotul Coandă a reuşit să observe un fenomen ciudat, la care nu se aşteptase: în loc să fugă spre exterior, flăcările ce ieşeau din ajutajele motorului erau deviate şi se lipeau de pereţii fuselajului. Era ceea ce, mult mai tîrziu, şi după studii complexe, avea să fie omologat sub numele de "Efectul Coandă". Aşadar, un singur zbor şi două realizări cu totul deosebite.   

O CARIERĂ STRĂLUCITĂ. În 1910, cînd a experimentat primul zbor propulsat cu un motor cu reacţie, Coandă avea doar 23 de ani.  El s-a născut la 7 iunie 1886. Militar de carieră, tatăl său, Constantin Coandă, a fost la un moment dat prim-ministru al României. La timpul cuvenit a studiat la Şcoala politehnică Charlottenburg, la Universitatea din Liege şi la Torino. Succesul obţinut în 1910 l-a inclus în "circuitul" aviaţiei europene. Coandă avea doar 25 de ani cînd a fost numit director al Uzinelor Bristol. Acolo s-au produs celebra serie "Bristol – Coandă". Dintre acestea "Modelul 105 – Monoplan Coandă militar îmbunătăţit" a fost vîndut forţelor aeriene din Germania şi Italia. După declanşarea primului război mondial, Coandă s-a stabilit în Franţa, unde a lucrat la Delauney – Bellville Airplains.   

UN "EFECT" REVOLUŢIONAR. În deceniile care au urmat, Coandă şi-a concentrat atenţia asupra fenomenului observat în cursul primului său zbor cu reacţie. Iar în 1932 şi-a brevetat cercetările sub numele "Efectul Coan­dă". În timpul celui de-al doilea război mondial a lucrat în Occident, tot pentru dezvoltarea avi­aţiei. Ulterior, a lucrat în diverse institute de cer­cetare din SUA, în care se spune că a parti­ci­pat la studiile privitoare la realizarea unui ve­hicul aerian lenticular. Anterior, el brevetase un ase­menea proiect sub numele de "Aerodină lenticulară". De fapt, cercetările lui s-au derulat sub pecetea "secretului militar". Oricum, ceea ce se ştie acum este că avioanele militare ultramoder­ne din zilele noastre, inclusiv cele "invizi­bile radar" din seria "Stealth", folosesc din plin "Efectul Coandă". Marele savant şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii în străinătate. S-a întors în ţară în anul 1969, unde a murit în 1972.

   
 Elevul-cadet Coandă (stînga). Savantul s-a întors în ţară în anul 1969, cînd a fost numit director al Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică (INCREST), unde se pare că a lucrat la realizarea unei "Aerodine lenticulare".

Citeşte mai multe despre:   coandă,   mari români

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Google va bloca unele smartphone-uri începând cu luna septembrie 2021

Google va bloca unele smartphone-uri începând cu luna septembrie 2021
Google va bloca, de la finele lunii septembrie, accesul utilizatorilor Android care folosesc versiunea 2.3.7 - Gingerbread - și versiunile anterioare. Începând cu 27 septembrie, toate smartphone-urile care...

WhatsApp anunţă implementarea "View Once"

WhatsApp anunţă implementarea "View Once"
WhatsApp anunţă implementarea "View Once". Utilizatorii WhatsApp, aplicaţie deţinută de Facebook, pot trimite acum fotografii şi videoclipuri ce vor dispărea după prima vizualizare. Funcţia, numită „View O...

Zoom plătește 85 de milioane de dolari pentru încălcarea vieții private a utilizatorilor

Zoom plătește 85 de milioane de dolari pentru încălcarea vieții private a utilizatorilor
Platforma online Zoom va plăti 85 de milioane de dolari și este obligată să-și îmbunătăţească politica de protecţie şi securitate a datelor. Aceasta este acuzată pentru...

UPDATE Giganții în tehnologie înregistrează profturi uriașe în pandemie

UPDATE Giganții în tehnologie înregistrează profturi uriașe în pandemie
Profiturile marilor companii tech din SUA au ajuns la cote nemaiîntâlnite pe măsură ce economia globală depăşeşte şocul provocat de pandemie, eveniment care a alimentat avântul înregistrat anul trecut de...

Accesorii topografice: receptorul GPS RTK de mare precizie

Accesorii topografice: receptorul GPS RTK de mare precizie
Cu toții am auzit despre topografie, dar din păcate avem prea puține informații despre care sunt exact activitățile care sunt incluse în cadrul ei. Pentru a înțelege mai bine, îți spunem că topografia are...

Avertisment: Mesaje-capcană pe Facebook

Avertisment: Mesaje-capcană pe Facebook
Specialiştii Centrului Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) avertizează în legătură cu mesaje-capcană de tipul „seamănă cu tine”, „apari în acest video”, care...

Un tânăr de 18 ani va zbura în spațiu cu Jeff Bezos

Un tânăr de 18 ani va zbura în spațiu cu Jeff Bezos
Un tânăr de 18 ani urmează să devină cea mai tânără persoană care zboară în spațiu, însoțindu-l pe miliardarul Jeff Bezos la primul zbor uman realizat de compania spațială Blue Origin pe 20 iulie,...

WhatsApp va permite utilizatorilor să trimită mesaje fără telefoane

WhatsApp va permite utilizatorilor să trimită mesaje fără telefoane
WhatsApp testează o nouă funcție, care le va permite utilizatorilor să trimită mesaje fără a utiliza telefonul, relatează BBC. În prezent, WhatsApp este conectat de telefonul unui utilizator, aplicațiile sale...

Concurență acerbă pe piața de smartphone-uri. Cine conduce clasamentul

Concurență acerbă pe piața de smartphone-uri. Cine conduce clasamentul
Lider mondial pe piața de smartphone-uri a rămas producătorul sud-coreean Samsung, în perioada aprilie-iunie 2021. Însă surpriza vine pe locul doi al clasamentului, unde a urcat grupul...

7 semne care ne arată că planeta se supraîncălzeşte 

7 semne care ne arată că planeta se supraîncălzeşte 
Nivelul apelor creşte, gheţarii se topesc, coralii sunt din ce în ce mai albi, iată doar câteva exemple din care reiese că încălzirea globală afectează fiecare colţ al planetei. În România, 1901-2020, ...

Apple crește producția pentru noile variante iPhone 12

Apple crește producția pentru noile variante iPhone 12
Producția noului iPhone 12 va fi majorată cu 20%, urmând să fie asamblate 90 de milioane de unități, comparativ cu 75 de milioane disponibile în ultimii ani, scrie Bloomberg. În fiecare toamnă, Apple...

Cum alegi sistemul audio pentru casa ta

Cum alegi sistemul audio pentru casa ta
Una dintre cele mai populare modalități de relaxare este cu siguranță să asculți muzica preferată, fie că faci acest lucru în timp ce citești, iei masa cu familia, ești la o petrecere cu prietenii sau, de ce...

Lovitură pentru Google. Amendat în Franța cu 500 de milioane de euro

Lovitură pentru Google. Amendat în Franța cu 500 de milioane de euro
Google a primit o amendă de 500 de milioanede euro din partea Autorității de concurență din Franța pentru încălcarea drepturilor de copyright. Platforma online nu a respectat decizia de plată a editorilor de...

Microsoft confirmă achiziţionarea unei firme care oferă soluţii de securitate cibernetică

Microsoft confirmă achiziţionarea unei firme care oferă soluţii de securitate cibernetică
Compania Microsoft a confirmat, luni, achiziţionarea unei firme care produce sisteme de securitate cibernetică, RiskIQ, cu sediul în oraşul american San Francisco, potrivit site-ului Axios.com. Valoarea...

Noile reguli de utilizare a WhatsApp, reclamate la Comisia Europeană

Noile reguli de utilizare a WhatsApp, reclamate la Comisia Europeană
Organizaţia Europeană a Consumatorilor (BEUC) a depus o plângere la Comisia Europeană împotriva noilor reguli de utilizare a serviciului de mesagerie WhatsApp, scrie AFP. Acestea nu sunt transparente...
Serviciul de email marketing furnizat de