Jurnalul.ro Tech Ştiinţă În Pakistan a fost descoperit un colţ de stegodon vechi de peste un milion de ani

16 Feb 2016   •   13:50

O echipă de oameni de ştiinţă pakistanezi a anunţat că a descoperit un rar colţ de stegodon, rudă îndepărtată a elefantului care a trăit în urmă cu 1,1 milioane de ani, transmite marţi AFP.

Colţul, care a fost găsit în provincia pakistaneză Pundjab (centru), ar putea furniza noi elemente despre evoluţia acestui mamifer dispărut. Potrivit cunoştinţelor actuale, stegodonul a apărut pe Pământ acum 11 milioane de ani şi a existat până la ultima glaciaţiune, survenită în urmă cu circa 11.700 de ani. Colţul are aproximativ 2,44 metri lungime şi un diametru de 20,3 centimetri, fiind cel mai mare exemplar descoperit până acum în Pakistan, potrivit echipei care l-a scos la lumină.

El a fost descoperit de cercetători de la departamentul de zoologie al Universităţii din Pundjab, în cadrul unei expediţii în apropierea satului Jhelum, a declarat pentru AFP un purtător de cuvânt al universităţii menţionate, Khurram Shazhad. "Descoperirea aprofundează cunoştinţele noastre despre evoluţia stegodonului, îndeosebi în această regiune", a afirmat şi Muhammad Akhtar, şeful expediţiei. "Ne sunt oferite şi date despre mediul din epoca în care a trăit animalul", a adăugat el.

"Să dai peste un colţ complet este ceva special. Astfel de colţi sunt rari", spune dr Gerrit Van Den bergh, paleontolog la Universitatea Wollongong din Australia, autor a numeroase cercetări cu privire la mamiferele din vechime. El apreciază că sunt necesare noi verificări, mai ales pentru a stabili vârsta fosilei. Conform lui Akhtar, colţul datează din epoca pleistocenului superior, vârstă stabilită cu ajutorul unei tehnici ce implică radioactivitate.

Stegodonii se caracterizează prin colţii lor lungi, aproape drepţi. Apăruţi iniţial în Africa, fiind buni înotători, au trecut rapid în Asia, unde a fost descoperită majoritatea fosilelor. "Ei prosperau încă acum 1,2 milioane de ani. Înainte de toate era o specie asiatică, însă au fost găsite rămăşiţe şi în afara continentului. Un fragment de molar a fost descoperit recent în Grecia", afirmă dr Van Den Bergh.

Deşi dispariţia speciei coincide cu apariţia omului modern, este greu de afirmat cu certitudine că strămoşii oamenilor de astăzi vânau stegodoni, încheie cercetătorul, citat de AFP.AGERPRES