Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Linhenykus, dinozaurul cu un singur deget

Linhenykus, dinozaurul cu un singur deget

de Vasile Surcel    |    25 Ian 2011   •   17:44
Linhenykus, dinozaurul cu un singur deget

Potrivit unui studiu publicat recent în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), citat de AFP este vorba despre un dinozaur de mici dimensiuni, lung de aproximativ 60 de centimetri, cam cât un papagal mare din zilele noastre. Ultimul venit în familia dinozaurilor a fost numit de savanţi "Linhenykus monodactylus". Prima parte a numelui său vine de la Linhe, localitatea unde se află sit-ul paleontologic unde a fost găsit. Iar “monodactylus” se referă la o caracteristică unică în lumea dinozaurilor: avea un singur deget la capătul membrelor superioare. Dinozaurul nou descoperit face parte din familia Alvarezsauridae, o ramură a Teropodelor, grupul de fiare preistorice carnivore din care făceau parte atât celebrul Tyrannosaurus rex (T-rex) cât şi Velociraptorul, cumpliţii dinozauri readuşi la la viaţă în filmul “Jurassic Parck”. În plus “Teropodele sunt strămoşii păsărilor din zilele noastre.

Vechi de peste 75 de milioane de ani, fosilele acestui nou dinozaur cuprind mai multe vertebre, scheletul aproape complet al membrelor superioare, o parte a bazinului precum şi oasele membrelor inferioare. Savanţii cred că Linhenykus îşi folosea gheara de la unicul său deget pentru a distruge cuiburile în care se adăposteau insectele cu care se hrănea.

Vorbind despre unicitatea acestei descoperiri paleontologul Michael Pittman, de la Departamentul de ştiinţe ale Pământului din University College - Londra afirmă: "Teropodele non-aviare au început cu cinci gheare, pentru ca, mai târziu, în cursul evoluţiei lor, să aibă doar trei gheare. T-rex reprezintă un caz special deoarece avea doar două gheare. Iar acum am descoperit acest Linhenykus cu o singură gheară, fapt ce dovedeşte complexitatea modificărilor suferite de extremităţile membrelor superioare ale teropodelor de-a lungul evoluţiei lor".

În aceaşi formaţiune geologică unde au fost găsit scheletul parţial conservat al Lihenykus-ului, au mai fost descoperite, în ultimii ani foarte multe fosile ale unor vertebrate străvechi, printre care şi unicul  schelet complet al  unui “Linheraptor exquisitus”, un dinozaur carnivor lung de peste doi metri.