Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Lucrările lui Darwin sunt pe internet

Lucrările lui Darwin sunt pe internet

24 Apr 2008   •   00:00

O parte dintre lucrările ştiinţifice ale lui Darwin, printre care şi celebra sa Teorie a Evoluţiei, se află, de la sfîrşitul săptămînii trecute, la dispoziţia oricărui utilizator al internetului, relatează AFP. Astfel, potrivit unui purtător de cuvînt al Universităţii din Cambridge, aproximativ 20.000 de materiale şi 90.000 de imagini reprezentînd studiile originale lui Darwin au fost publicate pe site-ul http://www.darwin-online.org.uk.

“Lansarea online face ca documentele sale personale, precum şi munţii de note, experi­mente şi cercetări aflate în spatele publicaţiilor care au schimbat lumea să fie disponibile gratuit pentru toţi”, a declarat directorul proiectului online, John van Wyhe. Cel mai important document, datînd din anul 1840, este constituit din primele schiţe ale studiului “Originea speciilor”, publicaţie care avea să revoluţioneze lumea ştiinţifică în 1859. Stu­diul însă aproape că îi va aduce naturalistului acuzaţia de blasfemie, deoarece teoria sa, conform căreia speciile au evoluat prin procesul selecţiei naturale, nu se potrivea deloc cu convingerile acelor vremuri. Tot aici se regăsesc şi notele scrise de Charles Darwin în timpul călătoriei sale în America de Sud şi Australia – călătorie începută în 1831 şi desfăşurată pe parcursul a cinci ani la bordul navei HMS Beagle. Aceste note i-au adus celebritatea la întoarcerea în Marea Britanie, contribuind la conceperea lucrării care are la bază teoria evoluţionistă.

Alături de miile de manuscrise şi de publicaţiile sale complete, în baza de date online se regăsesc fotografii care îi înfăţişează pe membrii familiei lui Darwin, recenzii ale cărţilor sale, fragmente din ziare, precum şi documente care dezvăluie din aspectele vieţii casnice a naturalistului, aşa cum ar fi o reţetă de fierbere a orezului scrisă chiar de el. Una dintre secţiunile site-ului conţine textele pu­blicaţiilor şi documentelor lui Darwin în variantă audio, oferind posibilitatea descărcării materialelor pe computerul personal. Colecţia documentelor ştiinţifice urmează a fi completată pe parcursul următorilor ani.

Origine descifrată

Elefanţii pigmei din Borneo pot fi ultimii supravieţuitori ai pachidermelor specifice Insulei Java care au dispărut cu secole în urmă, relatează AFP. Cercetătorii de la World Wildlife Fund (WWF) au încercat să afle motivul pentru care elefanţii pi­tici, care trăiesc doar într-o regiune din Borneo, mult mai mici şi mai docili, sînt atît de diferiţi de cei asiatici, ajungînd la concluzia că ei au fost aduşi aici din insula indoneziană Java, acum cîteva secole. Această subspecie de elefanţi a fost recunoscută în anul 2003, în urma studiilor ADN, care demonstrau că sînt diferiţi de alte pachiderme, din punct de vedere genetic.

Manipularea muştelor

Oamenii de ştiinţă au găsit o metodă de a prelua controlul comportamentului muştelor, determinînd femelele să se comporte precum masculii atunci cînd vine vorba de ritualul de împerechere, informează BBC. Cercetătorii de la Universitatea Yale din Statele Unite au modificat genetic insectele, astfel încît un grup de celule ale creierului, răspunzătoare cu comportamentul sexual, “să treacă” de la un gen la altul în urma unei pulsaţii luminoase. Astfel, conform rezultatului studiului, muştele femele au început să emită un sunet al “curtării” speci­fic masculilor.

Un nou exemplar de broască ţestoasă

Cercetătorii americani de la grădina zoologică din Cleveland au descoperit o broască ţestoasă gigant rară, în nordul Vietnamului, relatează AP. Singurele trei exemplare cunoscute ale acestei specii se află în captivitate. Potrivit spuselor oamenilor de ştiinţă, această descoperire reprezintă o speranţă nouă pentru continuitatea speciei. Broasca ţestoasă a fost identificată în urma studierii unei fotografii făcute în urmă cu şase luni de un fotograf amator.

Subiecte în articol: natura darwin