"Calypso", legendarul vas al comandantului Cousteau, părăseşte luni la bordul unui cargou portul Concarneau din vestul Franţei, urmând să fie restaurat în Turcia, a anunţat proprietarul său, L'Equipe Cousteau, preluat de AFP. "Alegerea noastră a vizat un specialist din Istanbul, asociat cu o firmă americană", a afirmat asociaţia prezidată de Francine Cousteau, văduva celebrului oceanograf francez, referindu-se la şantierul unde va fi renovată nava de lemn.
L'Equipe Cousteau şi-a justificat într-un comunicat alegerea prin faptul că şantierul se află "într-o ţară din partea orientală a Mării Mediterane...unde se găseşte încă tehnologia tradiţională a construcţiilor navale de lemn". Pentru supravegherea lucrărilor de renovare pe şantierul turc a fost angajat un inginer italian, Marco Cobau.
Vor fi păstrate aceleaşi infrastructuri, echipamente şi obiecte de pe nava "Calypso" originală, urmând să fie adăugate doar câteva dotări de navigaţie mai moderne, precum şi motoare mai eficiente şi mai prietenoase cu mediul.
Dintre numeroasele echipamente de pe vas care au marcat istoria descoperirilor lumii subacvatice face parte Denise, ''farfuria scufundătoare'' (vehicul subacvatic cu două locuri, de formă rotundă, fără elice, propulsat de turbine cu jet de apă, care poate ajunge la o adâncime de 350 metri). Aceasta va fi renovată şi repusă în funcţiune.
Vasul "Calypso" este încărcat luni dimineaţă în cala unui cargou de 115 metri lungime, operaţiune pe cât de delicată pe atât de spectaculoasă. Având o greutate de 111 tone şi circa 40 de metri lungime, el urma să fie ridicat şi plasat pe nava purtătoare cu ajutorul a două macarale. "Calypso" a fost scos în 4 martie din hangarul unui şantier naval din Concarneau, unde se afla în conservare din 2007, fiind plasat la unul din cheiurile oraşului breton în vederea deplasării.
Fostă navă de dragare a minelor construită în 1942 în Statele Unite, "Calypso" a naufragiat la Singapore în 1996, cu un an înaintea morţii comandantului Cousteau. Readus la suprafaţă, vasul a ajuns în 2007 la Concarneau, unde urma să fie restaurat. Renovarea sa a fost întreruptă în 2009 ca urmare a unei neînţelegeri între şantierul unde se efectuau reparaţiile şi L'Equipe Cousteau în privinţa naturii şi a valorii lucrărilor.
Vasul, a cărui restaurare ar turma să dureze doi ani, îşi va relua după renovare rolul de "ambasador al oceanelor", conform L'Equipe Cousteau.AGERPRES