x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă "Ogarul" vs. Glonţul

"Ogarul" vs. Glonţul

01 Noi 2008   •   00:00

La 11 ani de la primul record supersonic, de la 15 octombrie 1997, englezii au anunţat săptămâna trecută că vor să-şi depăşească performanţele şi să provoace, la o cursă, un vehicul propulsat de rachetă şi un glonţ tras de o armă de foc.



Ingeniosul proiect constă în stabilirea unui nou record în materie de viteză supersonică. Constructori englezi din sectorul privat au creat un vehicul care va atinge viteza de 1.690 de kilometri pe oră în numai 40 de secunde de la momentul pornirii de pe loc. Ei au fost inspiraţi de un proiect educaţional, conceput de actualul ministru al Ştiinţei, lordul Paul Drayson, pentru a-i atrage pe şcolari, elevi şi studenţi spre cercetarea ştiinţifică şi tehnologică.

ÎNCEPUTUL. Pilotul Andy Green de la Forţele Aeriene Regale ale Marii Britanii, care a intrat în istorie în 1997, la volanul autovehiculului cu propulsor Thrust SSC, atingând viteza de 1.228 km/h, urmează să bată toate recordurile stabilite până în prezent. La bordul vehiculului denumit Bloodhound ("Ogarul", în traducere), propulsat de o rachetă fixată de un motor cu reacţie EJ200, de genul celui folosit de un avion Eurofighter-Typhoon, Andy Green va rula cu 1.690 de kilometri pe oră, informează BBC. "Este unul dintre cele mai uimitoare lucruri pe care poţi să le faci pe Pământul lui Dumnezeu. Când ai posibilitatea să o faci într-adevăr bine, ajutat de ultimele tehnologii, nu poţi rezista provocării", a declarat, pentru BBC, Richard Noble, cel care a proiectat vehiculul Bloodhound. Conceput în urmă cu aproximativ 18 luni, "Ogarul" are 12,8 metri lungime, cântăreşte 6,4 tone şi urmează să fie testat abia peste trei ani, în 2011. Trebuie însă spus de la bun început că proiectul supersonicei Bloodhound este privat şi are nevoie de o finanţare de aproximativ zece milioane de lire sterline. Designul iniţial a fost elaborat la Universitatea din Anglia de Vest, unde urmează să fie construită şi o machetă la scară reală a "Ogarului" supersonic, iar de cercetarea aerodinamică s-a ocupat o echipă specializată de la Universitatea Swansea. În plus, nu s-a găsit încă locaţia unde vehiculul va intra în acţiune.

Într-o simulare pe computer, prezentată de BBC, se arată că Bloodhound SSC (Super Sonic Car, maşina supersonică – n.r.) poate depăşi uşor viteza unui glonţ tras dintr-o armă de foc.

ÎMBĂRBĂTARE. "Este o adevărată aventură inginerească. Nu avem încă toate răspunsurile, dar sunt sigur că ele vor apărea cât de curând", a declarat John Piper, şeful departamentului tehnic al Bloodhound. Şi Andy Green vorbeşte despre riscuri, dar – spune el – vehiculul a fost conceput cu o maximizare a condiţiilor de siguranţă. "Merită să ne asumăm un risc pentru că provocarea este mult prea mare, iar câştigul de la final mult prea important. Nu este vorba doar despre stabilirea unui record, dar şi de inspirarea viitoarei generaţii de ingineri care îşi vor împărtăşi cunoştinţele cu fiecare copil din ţară", a explicat, pentru BBC, Andy Green.

ŞCOALA VIITORULUI. La fel de optimist pare şi ministrul Ştiinţei, care a ţinut să precizeze că britanicii sunt buni atunci când vine vorba despre ştiinţă şi tehnologie. "De-a lungul secolelor, ne-am implicat în unele dintre cele mai importante descoperiri ştiinţifice. Trebuie să ne asigurăm că viitoarele generaţii vor dispune de viziune şi vor avea oportunitatea de a menţine această tradiţie", a spus lordul Drayson, care, înainte de a primi portofoliul la Ştiinţe, a lucrat la Ministerul Apărării de la Londra şi, în prezent, nu a renunţat la pasiunea sa de a conduce maşini de curse. În vremea când era la Apărare, lordul Drayson le-a cerut lui Noble şi lui Green să elaboreze un proiect educaţional care să atragă atenţia şcolarilor şi să-i îndrume spre studiul ştiinţei şi al tehnologiei. Aşa a apărut astăzi un program construit pe baza proiectului-pilot Bloodhound, care va fi introdus în şcoli. Într-o primă fază, şcolarii vor avea posibilitatea să viziteze cartierul general al echipei care a construit maşina supersonică, în Filton, Bristol. Aici, la Filton, va fi creat un centru special unde cei mici vor intra în contact cu ultimele noutăţi în materie de tehnologie.

"Industria tânjeşte după ingineri. Există probleme reale pe frontul educaţional (...). Avem nevoie de o varietate de produse noi, iar Marea Britanie pur şi simplu nu va intra în joc fără ingineri", a declarat Richard Noble.

MOTOARE DE TYPHOON
Ministerul britanic al Apărării pune la dispoziţia constructorilor Bloodhound motoarele care au fost folosite în timpul programului de dezvoltare a avioanelor Typhoon. Deşi au fost scoase din uz, aceste motoare – spun cei de la Apărare – sunt în continuare competitive, au suficientă putere pentru a porni "Ogarul".

×
Subiecte în articol: special bloodhound