Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Păduchele va dispărea odată cu omul

Păduchele va dispărea odată cu omul

de Anca Aldea    |    26 Iun 2010   •   00:00
Păduchele va dispărea odată cu omul

Genomul păduchelui, fidel companion al omului de milioane de ani, a fost secvenţiat de o echipă internaţională de cercetători, informează Agenţia France Presse, citată de Agerpres.

Potrivit cercetătorilor de la universităţile din Illinois şi Massachusetts, al căror studiu a vizat nu doar genomul păduchelui, ci şi al unei bacterii - denumite Candidatus Riesia pedicullicola - care trăieşte în organismul corpului omenesc, noile descoperiri vor contribui la o mai bună înţelegere a evoluţiei omului şi a insectelor.

Păduchele, care prosperă atunci când igiena corporală lasă de dorit, poate transmite omului diverşi patogeni precum Rickettsia prowazekii (responsabil cu declanşarea epidemiilor de tifos), Borrelia recurrentis (vinovat de declanşarea Bolii Lyme, borelioză) şi Bartonella quintana (care provoacă "febra tranşeelor", maladie care a decimat armata lui Napoleon în timpul retragerii din Rusia în 1812). Parazit cu o lungime de 2-3 milimetri, păduchele este complet dependent de oameni pentru a supravieţui şi ar dispărea de pe suprafaţa Planetei numai atunci când omul va dispărea. El trăieşte ataşat de firele de păr sau în îmbrăcămintea oamenilor şi se hrăneşte exclusiv cu sângele gazdei.

Simplitatea modului de viaţă se reflectă şi în genomul său, deoarece el conţine un număr redus de gene. Această secvenţiere arată că păduchele are mai puţini receptori pentru gust şi miros comparativ cu alte insecte. Organismul păduchelui conţine şi cel mai mic număr de enzime de dezintoxicare, ceea ce face din el un excelent organism de laborator, un cobai perfect pentru studierea rezistenţei la insecticide. Potrivit cercetătorilor, aceasta a fost a doua secvenţiere a genomului unei insecte cu dezvoltare graduală, după cel al albinei, deşi păduchele nu trece printr-o transformare anatomică profundă în procesul de maturizare de la ou la stadiul adult. Genomul păduchelui ar putea oferi elemente importante pentru a înţelege mai bine cum a evoluat procesul de metamorfoză completă, considerat unul dintre secretele care va explica dominaţia insectelor pe Terra.

Subiecte în articol: magazin