Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Studiu: Dinozaurii cu pene îşi foloseau coloritul pentru camuflaj, asemănător păsărilor din ziua de astăzi studiu

27 Oct 2017   •   15:50

Un mic dinozaur cu pene, a cărui fosilă a fost descoperită în China acum câţiva ani, îşi folosea coloritul, inclusiv o dungă mai închisă la culoare din jurul ochilor, pentru a evita să fie reperat de prădători sau de pradă, au stabilit cercetătorii, potrivit AFP.

Reconstituind culorile dinozaurului ''Sinosauropteryx'', care a trăit în urmă cu 130 de milioane de ani, cercetătorii au stabilit că avea mai multe metode de camuflaj care îl ajutau, cel mai probabil, să evite să fie devorat într-o lume plină de dinozauri carnivori de talie mult mai mare, rude ale redutabilului Tyrannosaurus Rex.

''Anumite specii de dinozauri foloseau un amestec cromatic complicat pentru a se confunda cu peisajul şi a-şi înşela prădătorii şi prada, exact ca animalele de astăzi'', explică Fiann Smithwick de la facultatea de geologie a Universităţii Bristol, Marea Britanie, unul dintre autorii studiului publicat joi în revista ''Current Biology''.

Munca de cercetare a constat din a determina cum anume erau distribuite penele de culoare închisă pe suprafaţa corpului.

Culorile închise din jurul ochilor le ajută pe păsările din ziua de astăzi să-şi ascundă ochii de prădători, la fel cum coloritul din coadă derutează prădătorii şi prada.

''S-ar putea ca dinozaurii să ni se pară ciudaţi, dar felul în care culorile lor diferite sunt distribuite pe corp seamănă foarte mult cu aspectul păsărilor contemporane'', a explicat Jakob Vinther, de la Universitatea Bristol, conducătorul cercetărilor.

Coloritul penelor dinozaurilor genera un efect optic de contre-jour - pieptul deschis la culoare pe fundalul închis al penelor de la spate - pe care îl întâlnim şi la speciile contemporane şi care face ca animalul să fie perceput mai plat şi mai puţin în 3D. În felul acesta, animalele se pot camufla mai bine în mediul natural şi devin mai puţin vizibile.

Distribuţia culorilor oferă informaţii şi despre caracteristicile habitatului, au arătat studii precedente. Astfel, animalele care trăiesc în zone deschise precum savanele au culori închise în partea de jos şi culori deschise în partea superioară.

Pentru animalele care trăiesc în medii închise precum pădurile, coloritul este dispus invers. Partea superioară este mai închisă la culoare, iar partea inferioară, mai deschisă, iar trecerea se face mai gradat, explică cercetătorii.

Cercetătorii au estimat că habitatul lui ''Sinosauropteryx'' era probabil un loc deschis cu puţină vegetaţie. AGERPRES