Calculele privind emisiile de gaze cu efect de sera din productia de bioenergie neglijeaza informatii cruciale, mai spune el. Analiza ciclului de viata este o tehnica menita sa masoare si sa adune toti factorii legati de productia, folosirea si eliminarea unui combustibil sau produs. Dar Smith si echipa lui spun ca analizele supraestimeaza beneficiile si ignora emisiile de dioxid de carbon ale vehicolelor care utilizeaza etanol sau biodisel, chiar daca nu exista niciun motiv pentru asta. Justificarea pentru ignorarea acestor emisii de carbon este ca plantele crescute pentru biodiesel absorb aceleasi cantitati de dioxid de carbon care au fost emise pentru rafinarea si arderea combustibilului.
Problema e ca asta nu e adevarat, spune Smith, deoarece metoda contorizeaza de doua ori carbonul absorbit de plante. Mai exact, aceleasi cantitati de carbon pot fi absorbite si de cereale sau alte plante cultivate pe acele terenuri. "Cea mai buna oportunitate de a face biocombustibilii benefici este sa folosim deseuri sau sa ne concentram pe terenurile relativ umede, dar foarte degradate", spune el.
Expertul considera ca efectul acestui calcul gresit este majorat atunci cand totul este combinat cu subestimarea efectelor folosirii de ingrasaminte chimice si ale emisiilor de azot. "Emisiile de oxizi de din sol aduc o mare contributie la incalzirea globala asociata cu productia de recolte deoarece fiecare kilogram de oxid de azot eliminat in atmosfera sunt echivalente cu efectul a 300 de kilograme de dioxid de carbon", mai spune Smith.
El crede ca actualele metodologii de calcul subestimeaza procentul de azot din ingrasaminte care este intr-adevar emis in atmosfera ca gaz de sera. In observatiile din practica s-a gasit ca valoarea adevarata este aproape dubla fata de cea folosita in modele, astfel ca acestea nu prezinta garantii.