Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Universul este cu 80 de milioane de ani mai batran decat se credea

Universul este cu 80 de milioane de ani mai batran decat se credea

21 Mar 2013   •   20:24
Universul este cu 80 de milioane de ani mai batran decat se credea

Universul este mai batran cu 80 de milioane de ani decat se credea pana acum, conform unui studiu ale carui rezultate au fost publicate joi si care a analizat secunda imediat urmatoare Big Bang. Cu toate acestea, conceptele fundamentale ale fizicii cu privire la Cosmos raman valabile.

Este vorba despre datele furnizate de sonda spatiala Planck a Agentiei Spatiale Europene, ce sustin teoria inflatiei, care arata ca universul a crescut de la o dimensiune subatomica la ceea ce observam in zilele noastre in mai putin de o secunda.

Pana acum, aceasta teorie a fost emisa doar pe baza calculelor matematice.

"Am descoperit unul din adevarurile fundamentale ale universului", a apreciat George Efstathiou, director al Institutului de Cosmologie Kavli de la Universitatea Cambridge, care a anuntat rezultatele provenite de la sonda Planck, citat de Associated Press .

Teoria Big Bang, ce explica inceputul universului, sustine ca portiunea vizibila a universului a fost mai mica decat un atom cand, intr-o fractiune de secunda, a explodat, s-a racit si s-a extins mai rapid decat viteza luminii.

Sonda Planck a privit lumina emisa de Big Bang si rezultatele au permis datarea universului, care are cum cu 80 de milioane de ani mai mult, adica 13,81 miliarde de ani.

Sonda denumita dupa fizicianul german Max Planck a descoperit ca universul se extinde intr-un ritm mai lent decat se credea initial, are ceva mai putina materie intunecata si ceva mai multa materie normala. Oamenii de stiinta spun insa ca aceste schimbari sunt minore, cand se ia in considerare masivitatea universului.

Telescopul spatial al sondei Planck a fost lansat in 2009 si a petrecut 15 luni si jumatate cartografiind asa-zisele lumini "fosila" si ecourile Big Bang. Sonda va continua sa transmita informatii pana la sfarsitul lui 2013, cand va ramane fara lichid de racire.

Oamenii de stiinta considera ca rezultatele proiectului Plack sunt comparabile cu rezultatele unui alt proiect european - descoperirea bosonului Higgs, care explica masa din univers.

Subiecte în articol: studiu univers big bang cercetatori