Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Uriaş, martor la naşterea Universului

Uriaş, martor la naşterea Universului

de Vasile Surcel    |    22 Apr 2009   •   00:00

Specialiştii de la Institutul Carnegie, din Washington, au anunţat descoperirea unui obiect cosmic despre care se crede că a existat la un timp relativ scurt după formarea Universului.

După cum anunţă AFP, această descoperire va fi publicată în ediţia din 10 mai a Astrophysical Journal. Este vorba despre un obiect cosmic uriaş, cu o formă neclară, ce pare a fi strămoşul unei strămoşul unei galaxii. Botezat "Himyko", după numele unei regine legendare din Japonia, acest obiect cosmic pare să fi existat la doar opt sute de milioane de ani după Big Bang, explozia primordială care a dus la formarea Universului nostru, în urmă cu 13,7 miliarde de ani.

Observaţile savanţilor arată că Himyko este o sferă gazoasă uriaşă, care se întinde pe 55.000 de ani-lumină. Este un adevărat record de mărime pentru o galaxie formată atât de devreme în istoria Universului, iar dimensiunea sa corespunde razei discului care formează galaxia noastră, Calea Lactee. Astronomii au declarat că sunt uluiţi de acest obiect ceresc. În ciuda datelor extraordinare furnizate de cele mai bune telescoape din lume, ei nu sunt siguri că ştiu cu precizie ce reprezintă noul corp ceresc pe care l-au descoperit.

Asta pentru că imaginea lui Himiko, unul dintre obiectele cosmice cele mai îndepărtate descoperite până acum, este foarte neclară, fapt care-i împiedică pe savanţi să înţeleagă mai bine originile fizice ale acestui corp. Ei cred că ar putea fi vorba despre o sferă imensă de gaze ionizate, a cărei energie este generată de o gaură neagră. Dar nu este exclus că acest corp să fie rezultatul coliziunii dintre două galaxii foarte mari, formate la scurt timp după Big Bang. O altă ipoteză luată în calcul de cercetători este aceea a unei singure galaxii uriaşe, a cărei masă este de 40 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru.

Subiecte în articol: spatiul cosmic