De la covorul rosu pe care calca la ceremonia de inmanare a Oscarurilor si pana la articolele din tabloide ce-i au protagonisti, atractia exercitata de vedete asupra fanilor poate fi intalnita pretutindeni, transformandu-se intr-o adevarata fixatie.
VEDETA-DROG. Potrivit psihologilor americani, fenomenul e normal. Oamenii sunt fiinte caracterizate prin stabilirea unor relatii sociale. Ei au aparut, au evoluat si traiesc in cadrul unei societati in care elitele sunt urmarite cu atentie. Fascinatia exercitata de vedete asupra fanilor infocati e alimentata de mijloacele mass-media si progresul tehnologic. Potrivit cercetatorului James Houran, realizatorul primului test pentru masurarea "venerarii vedetelor", in societatea contemporana personalitatile din unele domenii au un efect asemantor unor droguri asupra celor ce le admira. Argumentul folosit la elaborarea testului: vedetele se gasesc pretutindeni si se pot transforma usor in adevarate fixatii pentru fani.
ISTORIC. Specialistii cred ca, in procesul evolutiv, oamenii au putut avea un acces cvasiinstantaneu la stiri si informatii despre personalitati doar de putin timp. Dar viata vedetelor nu reprezinta un subiect nou. Oamenii au privit mereu spre conducatori, considerandu-i surse de inspiratie pentru propriul stil vestimentar sau comportamentul in societate. Banala rochie alba de mireasa a ajuns la moda dupa ce Regina Victoria a purtat una in 1840. Chiar si in societati in care nu se pune accent pe situatia materiala au fost stabilite ierarhii, potrivit lui Daniel Kruger, psiholog evolutionist la Universitatea Michigan. Si in cazul altor specii de primate, membrii "obisnuiti" urmaresc cu atentie indivizii dominanti din grup. Exista cateva explicatii pentru acest comportament. Una dintre acestea poate fi ca un om obisnuit, urmarind cu atentie o personalitate, crede ca ar putea deveni el insusi una. O alta ar fi ca, urmarind actiunile vedetelor, se pot orienta mai bine in viata sociala si avansa in ierhraie. Faptul ca Brad Pitt e in relatii bune cu Jennifer Aniston, fosta sa sotie, nu influenteaza direct viata unor persoane. Dar, exemplul lor poate fi urmat constituind o motivatie sociala.
RELATII PARASOCIALE. Vedetele si presa au tendinta de a exploata la maximum fenomenul. Personalitatile acorda interviuri, ofera informatii "picante" despre viata personala si chiar se angajeaza in dialoguri cu fanii prin intermediul retelelor de socializare. Ele stabilesc asa-numitele relatii parasociale, un termen de psihologie referitor la legaturi preferentiale stabilite doar cu unii admiratori. Pe de alta parte, dobandirea celebritatii pare sa fi devenit mai usoara, existand mai multe domenii in care un individ se poate afirma. El trebuie doar sa exploateze corect oportunitatile intalnite. Obsesia fata de vedete e cultivata de unii reprezentanti mass-media. Realizatorii de talk-showuri incearca sa dezvolte o legatura personala cu spectatorii lor, dovedin spirit practic si intelegerea mecanismelor de marketing.
FAN SAU FANATIC? O atentie sporita acordata vedetelor nu e intotdeauna daunatoare. Chiar si pentru fanii obsedati de "idolul" lor, urmarirea perseverenta a tuturor actiunilor sale se poate dovedi o activitate sociala utila pe care, altfel, nu ar fi avut-o. Pentru indivizii timizi, fancluburile pot actiona ca adevarate "proteze psihice". Deoarece ei comunica greu cu semenii, fancluburile le permit stabilirea unor contacte sociale pe care altfel nu le-ar fi avut. In plan psihologic, este cel mai bun element din cel mai rau. Exista si dificultati. Fanii nu pot fi impartiti in categorii: ocazionali, obisnuiti si "hartuitori". In realitate, admiratia pentru o vedeta e constanta. Dar exista cate un "hartuitor" in fiecare dintre noi. Cand admiratia depaseste anumite limite, ea poate deveni periculoasa. Initial, fanilor le place sa vorbeasca despre vedeta preferata si sa impartasesca cu altii impresii despre idolul lor. Ulterior, comportamentul lor se schimba. Ei incep sa se gandeasca permanent la persoana in cauza, indepartandu-se de familie si de prieteni. Si de aici si pana la un comportament obsesiv-compulsiv nu mai e decat un pas. In final, insa, putini ating sau depasesc asa- numita "bariera psihica". In acest stadiu, fanul crede ca are o relatie apropiata cu vedeta favorita, persistand in ideea sa. Intrebat daca ar comite o ilegalitate daca "idolul" sau i-ar cere-o, fanul ar raspunde afirmativ fara nici o ezitare.