x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Avem o banda, cum o folosim? - MobileTV si broadband

Avem o banda, cum o folosim? - MobileTV si broadband

de Alexandru Radescu    |    17 Feb 2007   •   00:00
Avem o banda, cum o folosim? - MobileTV si broadband
Corespondenta din Barcelona
Aunci cand vorbim de continut video pe telefonul mobil, fiecare secunda in plus consumata de utilizator conteaza enorm pentru industria telecom. Viitorul trebuie sa fie broadband si bogat in continut pentru utilizatorii mobili.

Peste 120 de operatori ofera, in prezent, servicii de MobileTV. Raspandirea retelelor 3G, parteneriatele dintre telecom-media si existenta pe piata a terminalelor cu capabilitatile necesare utilizarii de noi servicii, toate acestea au reprezentat saltul intr-o noua dimensiune a telecomunicatiilor. Investitiile au fost uriase, politicile de marketing agresive si de lunga durata. Totusi, rezultatele nu au fost cele asteptate: limitarile impuse de "banda", marimea ecranului terminalului, preturile serviciilor si nu in ultimul rand ritmul de "cultivare" a unei noi generatii de tech-consumeri.

STATISTICI. Astfel, s-a ajus in prezent ca pe pietele occidentale, media de consum lunar pentru un utilizator de MobileTV sa fie de doar 25 minute, iar pentru o sesiune de maximum 3 minute. In aceste conditii, fie si o crestere de 20-30 de secunde, in timpul de consum, ar fi un salt important si asteptat sa se petreaca in cursul acestui an, dupa cum s-a afirmat in cadrul 3GSM. Si cum se poate face acest lucru, tinand cont si de presiunea cresterii veniturilor? In primul rand, evolutia catre HSPA, noi platforme (Multimedia Broadcast Multicast Service - pentru transmisie mobila de servicii multimedia), extinderea parteneriatelor cu gigantii media (ultimul in domeniu, intre Turner Broadcasting si Ericsson, cu o prima lansare a CNN Mobile), dezvoltarea sistemului de publicitate pe mobil (printre solutiile prezentate, un banner in josul ecranului, in timpul unei transmisii de MobileTV, sau un ticker), precum si podcasting-ul.

MOBILE BROADBAND. Numit si "WCDMA Evolved", upgrade-ul catre HSPA (High Speed Packet Access) este modul de evolutie pentru 3G. Toata lumea implicata in fenomenul telecomului este constienta ca pentru succesul serviciilor mobile, viteza de transfer a datelor trebuie sa creasca substantial pentru a trece peste insuccesul 3G. Atat utilizatorii de celulare, cat si posesorii de PC cards, au nevoie de banda pentru a folosi dispozitivele si serviciile disponibile pe piata, in timp ce operatorii trebuie sa vina cu idei noi si atractive de continut. Primul pas in evolutia HSPA il reprezinta HSDPA unde "D"-ul provine de la Downlink, respectiv un maximum de 14,4Mbps. Pentru faza HSUPA, se va asigura pentru uplink o viteza de 1,8 Mbps, urmand sa creasca, in scurt timp, pana la 5,8 Mbps. Pana in 2010, evolutia HSPA trebuie sa atinga pragul de 40 Mbps, multitudinea serviciilor accesate prin celular sau alt dispozitiv mobil, necesitand conexiuni tot mai puternice. Este adevarat ca industria vizeaza prin upgrade-ul HSPA, in primul rand, utilizatorii de laptopuri, oferind PC carduri, dar in masura in care producatorii de terminale vor sustine posibilitatile retelelor, noua industrie (telecom-media-internet) are mai multe sanse de reusita.

×
Subiecte în articol: IT