Comisia a deschis o procedură privind încălcarea legislaţiei comunitare împotriva Marii Britanii, după o serie de plângeri din partea utilizatorilor britanici de internet şi după un intens schimb de comunicări cu autorităţile britanice, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul UE.
Aceste plângeri reclamau folosirea "Phorm", o tehnologie de publicitate comportamentală, de către furnizorii de servicii internet. Procedura abordează mai multe probleme legate de modul în care Marea Britanie aplică normele UE privind intimitatea online şi protecţia datelor cu caracter personal.Conform acestor norme, ţările UE au obligaţia să asigure, printre altele, confidenţialitatea comunicaţiilor, interzicând interceptarea şi supravegherea acestora fără acordul utilizatorului. Problemele au ieşit la iveală în cursul unei anchete a Comisiei asupra măsurilor luate de autorităţile britanice ca răspuns la plângerile utilizatorilor de internet în legătură cu Phorm.
"Tehnologiile de felul publicităţii comportamentale pe internet pot fi utile pentru întreprinderi şi consumatori, dar trebuie folosite în conformitate cu normele UE. Aceste norme au rolul de a proteja viaţa privată a cetăţenilor şi toate statele membre trebuie să le aplice cu stricteţe", a declarat comisarul european pentru telecomunicaţii, Viviane Reding.
"Urmărim cazul Phorm de mai multă vreme şi am ajuns la concluzia că modul în care Marea Britanie implementează unele aspecte ale normelor UE cu privire la confidenţialitatea comunicaţiilor ridică unele probleme. Fac apel la autorităţile britanice să-şi modifice legile naţionale şi să ia măsuri pentru ca autorităţile naţionale să dispună de împuternicirea necesară şi de sancţiunile adecvate pentru a pune în aplicare legislaţia UE privind confidenţialitatea comunicaţiilor.
Marea Britanie va putea astfel să dea o replică mai viguroasă noilor provocări de tipul celor care au apărut în cazul Phorm, care ameninţă intimitatea online şi protecţia datelor cu caracter personal. Totodată, consumatorii britanici vor naviga mai liniştit pe internet, primind această asigurare că viaţa lor privată şi datele lor personale sunt protejate."
Începând din aprilie 2008, Comisia a primit mai multe întrebări din partea unor cetăţeni britanici şi a unor reprezentanţi britanici în Parlamentul European neliniştiţi de utilizarea tehnologiei de publicitate comportamentală, cunoscută sub numele de "Phorm", de către furnizorii de servicii internet din Marea Britanie. Tehnologia Phorm operează prin analizarea permanentă a navigării pe internet clienţilor pentru a afla ce îi interesează şi a le servi apoi reclame pe profilul lor atunci când vizitează anumite site-uri web.
Operatorul britanic în domeniul telecomunicaţiilor fixe, BT, a admis că, în 2006 şi 2007, a experimentat Phorm fără a-şi informa clienţii implicaţi în această probă. În perioada octombrie-decembrie 2008, BT a testat din nou tehnologia, clienţii fiind invitaţi să participe de această dată.
Experimentele efectuate de BT au dat naştere la o serie de plângeri adresate autorităţii britanice pentru protecţia datelor, ICO (Information Commissioner's Office), şi poliţiei britanice. Din iulie 2008, Comisia a trimis mai multe scrisori autorităţilor din Marea Britanie, pentru a afla cum au implementat normele UE corespunzătoare în cazul Phorm.
După ce a analizat răspunsurile primite, Comisia a conchis, cu îngrijorare, că există probleme structurale în modul în care Marea Britanie a pus în aplicare normele UE care asigură confidenţialitatea comunicaţiilor.
În conformitate cu legile britanice, pe care le aplică poliţia din Marea Britanie, interceptarea comunicaţiilor este un delict, dar caracterul infracţional se limitează la interceptările "intenţionate". Mai mult, conform acestei legi, interceptarea este, de asemenea, considerată legală când cel care o practică are "motive rezonabile de a crede" că deţine consimţământul celui interceptat.
Un alt motiv de îngrijorare pentru Comisie îl constituie lipsa, în Marea Britanie, a unei autorităţi naţionale independente de supraveghere care să se ocupe de aceste interceptări. Marea Britanie are la dispoziţie un termen de două luni pentru a răspunde scrisorii de somare care i-a fost expediată astăzi şi care reprezintă prima etapă a procedurii privind încălcarea dreptului comunitar.
În lipsa unui răspuns sau în cazul în care observaţiile prezentate de Marea Britanie nu sunt satisfăcătoare, Comisia poate lua hotărârea de a emite un aviz motivat, cea de-a doua etapă a procedurii. În fine, dacă Marea Britanie persistă în nerespectarea obligaţiilor care-i revin în temeiul legislaţiei UE, Comisia va deferi cazul Curţii Europene de Justiţie.
Directiva UE asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice stabileşte că statele membre sunt datoare să asigure caracterul confidenţial al comunicaţiilor şi al datelor de trafic aferente prin interzicerea interceptării şi a supravegherii ilegale, exceptând cazurile în care utilizatorii îşi dau consimţământul(...).