După momentele “istorice” din septembrie şi decembrie 2009, supremaţia Firefox în faţa Internet Explorer a devenit obişnuinţă pentru utilizatorii de internet din România. Pe de altă parte, browser-ul dezvoltat de Microsoft a început să piardă şi din cota ocupată pe marile pieţe europene.
Conform raportului lunar Statcounter, Firefox (soluţie open source dezvoltată de Mozilla) are în prezent o cotă de 43,13% pe piaţa din România, în timp ce Internet Explorer a rămas la 42,08%. Analiza Statcounter are în vedere mai multe versiuni ale celor două browsere. La nivel european, de partea alternativelor la IE (precum Firefox, Opera sau Chrome) a venit şi decizia Comisiei Europene care a obligat Microsoft să ofere o fereastră în Windows prin care utilizatorii îşi pot alege şi instala fără prea mari eforturi browser-ul preferat.
Potrivit datelor firmei de statistică online (statcounter.com), cota de piaţă a IE a scăzut în martie, faţă de februarie, cu 2,5% în Franţa, cu 1% în Marea Britanie şi cu 1,3% în Italia.
Browser-ul Opera, dezvoltat de o companie norvegiană, a înregistrat dublarea numărului de descărcări în Europa după apariţia ferestrei de alegere, consemnând triplarea traficului în Italia, Spania şi Polonia.
Potrivit Reuters, dezvoltatorii mai mici de browsere încearcă acum să facă presiuni asupra Comisiei Europene pentru a convinge autorităţile antitrust să determine Microsoft să ofere mai multă vizibilitate softurilor mai puţin cunoscute. Microsoft integrează în prezent în fereastră cele mai populare cinci browsere web, însă mici dezvoltatori se plâng că interfaţa creată de gigantul american nu oferă nicio sugestie că ar mai putea exista şi alte opţiuni.