Potrivit unui recent studiu ECDL, 84% dintre elevii bucuresteni cu varste intre 8 si 14 ani folosesc zilnic calculatorul. 71% dintre ei il folosesc pentru muzica, jocuri si filme.
Studiul ECDL nu a avut in vedere determinarea gradului de folosire a calculatorului de catre copii, ci a modului in care cei care au acces interactioneaza cu computerul. De asemenea, copiii au fost rugati sa deseneze, sa-si imagineze un utilizator de computer, desenele fiind analizate ulterior de un psiholog specializat. PERCEPTII. Rezultatele arata ca fetele si-au depasit "frica de calculator", diferentele dintre baieti si fete fiind nesemnificative: doar 22% dintre fete nu au desenat un computer; 64% au desenat utilizatorul cu fata spre privitor. Baietii, in proportie de 18%, nu au desenat calculator; 59% au desenat utilizatorul din fata. Desenarea unui computer semnifica o cunoastere mai buna a computerului. In marea lor majoritate, copiii intre 7 si 15 ani au tendinta sa-si reprezinte computerul ca fiind de genul masculin sau feminin, in functie de apartenenta personala de gen (de multe ori computerul este personificat sau infrumusetat). In studiile internationale computerul era mai degraba de gen masculin. MODELE NEGATIVE. Din studiul realizat de ECDL, Romania, reiese faptul ca atat fetele, cat si baietii se joaca mult pe calculator! Raspunsul la intrebarea "Va plac jocurile pe calculator?" este DA in proportie de 91% la fete si 97% la baieti! Scolarii - mai ales cei mici (8 - 11 ani) - care se joaca mai mult ajung inconstient sa se identifice chiar cu un personaj dur si agresiv (mai ales la baieti) sau cu personaje care au putere omniscienta si omnipotenta "ca o vrajitoare, ca Alice". Unul dintre copii a desenat utilizatorul computerului ca pe un inger care joaca celebrul Counter Strike. La fete, aceste personaje pastreaza intr-o masura mai mare si propriile caracteristici (corporale, psihice), adica pastrarea identitatii personale. Baietii sunt, in general, mai dependenti emotional de jocuri (unii dintre ei identifica utilizatorul cu personaje dure, sadice, nonconformiste). La chestionar au raspuns peste 500 de copii, cu varste cuprinse intre 8 si 14 ani, din sapte scoli bucurestene. Studiul s-a desfasurat in perioada mai-iunie 2005.
PORTRET
|
Elevii bucuresteni considera ca utilizatorul tipic de calculator este amuzant (68%), are prieteni (84%), este creativ (94%), interesant (88%), destept (91%), intelegator (82%) si invata bine (91%). Studiul a relevat ca 89% dintre elevii intervievati au cel putin un calculator acasa si in 55% din cazuri el este folosit de toata familia. 61% dintre fete utilizeaza calculatorul zilnic, fata de 84% dintre baieti. De asemenea, elevii considera in proportie de 41% ca ar trebui utilizate calculatoarele la toate orele. 72% dintre elevi au invatat sa lucreze pe computer acasa sau la rude, in timp ce 19% dintre ei au invatat sa-l foloseasca la scoala. Familia, statutul social si influenta fratilor mai mari (in unele cazuri) sunt de natura sa sporeasca sansele unei "imprieteniri" cu PC-ul de la o varsta foarte frageda.
|
Citește pe Antena3.ro