"Fix". E un cuvant care descrie aproape un defect capital la un telefon. Un telefon fix, multa vreme visul oricarui roman, a ajuns astazi un accesoriu facultativ intr-o casa. Deja, nu pe el se poarta cele mai multe convorbiri. Si deja exista o alternativa, care poarta langa ea un alt cuvant, cu mult mai dragut: "gratis".
E vorba de telefonia pe Internet, numita in jargon VOIP. Saptamana trecuta, un anunt a aruncat-o pe prima pagina a ziarelor (de business, deocamdata): eBay, un gigant al comertului online, a cumparat o companie de telefonie Internet numita Skype. Tranzactia e fireasca, pretul e covarsitor: 2,6 miliarde in cash si actiuni, plus inca un miliard, daca Skype atinge cateva performante convenite. Toate astea pentru o firma care incaseaza cam 60 de milioane pe an si care se asteapta la un profit abia la anul... Merita banii? OK, s-o luam altfel. Sa zicem ca sunteti la inceputul secolului al XX-lea si cineva va ofera la un pret nerusinat o companie mica, pe nume Buick. Face un fel de carute cu motor, ridicole in comparatie cu trenurile. Sau, pe la mijlocul aceluiasi secol, gasiti de vanzare o alta firma modesta, care face radiouri de masina, pe numele ei Galvin Manufacturing. La vremea lor, nici una dintre firmele astea nu parea cine stie ce. Insa asta e marea placere a achizitiilor de companii: iti iei si riscuri. Daca strabunicii dumneavoastra riscau la inceputul secolului, astazi ati fi avut actiuni la General Motors sau la Motorola. eBay a pariat ca Skype e urmatoarea mare chestie in comunicatiile cu fir. Comentatorii par sa-i dea dreptate in principiu: firmele de telefonie isi vor gasi (aproape) sfarsitul ca provideri de servicii ieftine intre Internet si end-useri. In final, ele vor deceda, pentru ca toate dispozitivele de comunicare, de la PC la telefon, vor fi capabile sa se lege la Internet si sa primeasca un soft de telefonie gen Skype. Si totusi, care e motivul pentru care merita sa dai atatia bani pe o companie care face atat de putin? Simplu: nu platesti pe companie, platesti pe utilizatorii pe care a reusit sa puna mana. 170 de milioane au descarcat programul Skype. Alti 54 de milioane sunt activi in retea si folosesc frecvent serviciile. Sa dai sub 100 de dolari pe abonat nici nu e chiar asa de scump: probabil ca eBay isi face socoteala ca va scoate cumva banii acestia in urmatorii ani. Si poate nici macar din convorbiri telefonice: chiar si eBay, cat de mare e, are deja concurenti si deci e in mare nevoie de a gasi utilizatori carora sa le propuna serviciile sale.Citește pe Antena3.ro