x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Revista online Das Cloud lansează Macroscop, primul proiect de data journalism din România

Revista online Das Cloud lansează Macroscop, primul proiect de data journalism din România

26 Mar 2013   •   15:56
 Revista online Das Cloud lansează Macroscop, primul proiect de data journalism din România

-    cum arată fișa medicală a românului în ultimii 3 ani, așa cum se desprinde ea din căutările medicale făcute pe internet?
-    presa influențează puternic interesul utilizatorilor de internet pentru anumite afecțiuni
-    sistemul de sănătate ar putea folosi aceste informații pentru intervenții punctuale în comunități izolate, fără acces permanent la servicii medicale

Revista online Das Cloud lansează primul proiect de data journalism din România. Proiectul-experiment a adus laolaltă o echipă de jurnaliști, designeri și programatori care au analizat, după un proces ce a cumulat mai mult de 450 de ore de muncă, evoluția celor mai populare căutări medicale făcute de români pe Google în ultimii 3 ani.

După ce au fost investigate câteva sute de cuvinte cheie din registrul medical, 14 s-au desprins prin interesul mare ce le-a fost acordat de catre inetrnautii români în anumite perioade din cei 3 ani analizați. Acestea sunt: analize medicale, căpușa, colon help, gripa porcină, helicobacter pylori, hepatita C, lupus, meningita,  mușcătura de căpușă, pancreatită, pojar, rujeolă, scolioză, zona zoster.

Scopul principal al Macroscop este acela de a realiza un portret medical al românului în baza căutărilor pe care le face pe Google iar, în secundar, să încerce să explice modul cum aceste căutări sunt influențate de factori externi, precum mass media. Peste evoluția interesului pentru cei 14 termeni medicali, cel care folosește Macroscop poate suprapune evoluția numărului de articole din presa apărute în aceeași perioadă. Datele au fost extrase folosind serviciul de monitorizare Media IQ. În multe cazuri, articole din presă despre afecțiuni ale unor persoane publice au crescut exponențial numărul de căutări. Spre exemplu, atunci când în iulie 2011 presa a relatat că Andreea Marin ar fi bolnavă de lupus, căutările pe Google referitoare la aceasta boala au înregistrat un salt de 158,82%, iar afecțiunea actorului Șerban Ionescu a declanșat un interes major pentru ”căpușă” și ”mușcătura de căpușă”.

”Într-o lume digitalizată, jurnalistul are la îndemână cantități imense de informații pe care le poate folosi pentru a face data-storytelling. Prin graficul interactiv Macroscop, demersul jurnnalistic nu se termină în momentul publicării: e un instrument pe care oricine îl poate folosi în continuare pentru a descoperi lucruri care nouă, la Das Cloud, ne-au scăpat”, spune Bogdan Pencea, project manager Das Cloud.

Conform Eurostat, România are 223 de medici la 100.000 de locuitori, penultimul loc din Uniunea Europeană. Pentru a suplini acest handicap, metode neconvenționale dar necostisitoare, precum analiza interesului populației pentru anumite boli pe Google ar putea servi sistemul medical. Campanii de informare și examinare a stării de sănătate ar putea să survină, localizat, în acele regiuni unde se constată creșterea interesului pentru o anumită afecțiune. Un obstacol important îl reprezintă însă faptul că doar 54% din gospodăriile din România au acces la internet și, de regulă, comunitățile rurale izolate care ar putea beneficia cel mai mult în urma unei astfel de monitorizări, au și cea mai mică rată de acces la internet.

“Un pacient educat este un pacient mai bun și un partener mai bun pentru cel care îi oferă servicii medicale. Iar în zone în care sistemul medical este precar, să oferi acces la informație oamenilor pentru a-i face mai responsabili de starea lor de sănătate este un factor important pentru a întări sănătatea comunităților și pentru a limita răspândirea bolilor contagioase”, a declarat pentru Das Cloud Chris Bailey, specialist e-health în cadrul Organizației Mondiale a Sănătății.

Graficul interactiv a fost realizat de X3, agenție interactivă din Timișoara care are la activ 400 de proiecte dezvoltate pentru clienți din străinătate și mai multe premii pentru design.

Das Cloud e o revistă online de tehnologie a comunității de programatori, designeri și antreprenori în tehnologie din România, a cărei misiune este de a aduce în vizorul public cele mai noi aparitii din lumea hi-tech, descifrând impactul lor practic. Prin articole și proiecte speciale creative, Das Cloud încearcă să își imagineze cum utilizarea noilor tehnologii ar putea schimba în bine viața oamenilor.

×