x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget ROAMING/Zburăm şi vorbim la celular

ROAMING/Zburăm şi vorbim la celular

de Alexandru Radescu    |    18 Noi 2008   •   00:00
ROAMING/Zburăm şi vorbim la celular

Operatorii de telefonie mobilă din România au încheiat parteneriate cu companiile care asigură servicii publice de comunicaţii electronice la bordul aeronavelor în spaţiul UE. Clienţii Cosmote vor putea vorbi la telefon pe anumite curse TAP (Portugalia), urmând ca Orange să anunţe în curând un parteneriat pe aceeaşi temă.



În luna iunie a acestui an, Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (fostul ANRCTI) a acordat licenţe pentru furnizarea de servicii publice de comunicaţii electronice (voce+SMS) la bordul aeronavelor în spaţiul aerian al României, companiilor On Air (Elveţia) şi Aeromobile (Norvegia). Aceste companii încheie contracte cu liniile aeriene pentru a putea instala staţii de bază la bordul avioanelor. Modalitatea de apelare este aceeaşi cu cea din roaming cel care sună trebuie să formeze codul de ţară al celui pe care îl apelează, urmat de numărul respectiv de telefon. Tarifarea se face în funţie de acordurile de roaming ale operatorilor autorizaţi pentru furnizare de servicii de comunicaţii mobile la bordul aeronavelor cu operatorii de telefonie mobilă din fiecare ţară în parte.

ACORD COSMOTE
Operatorul Cosmote a anunţat ieri lansarea serviciilor de roaming la bordul aeronavelor, în urma unui contract semnat cu operatorul On Air. în prezent, serviciile de voce şi SMS sunt disponibile pentru toţi utilizatorii Cosmote aflaţi la bordul curselor liniei aeriene TAP. Pasagerii vor putea să folosească telefoanele mobile după ce avionul urcă la o altitudine de  peste 6.000 metri. În ceea ce priveşte tarifele, apelul către ţări UE, non-UE şi alte ţări este de 2,97 euro/min, un SMS trimis costă 0,77euro, apelul primit costă 5,35 euro/min în timp ce pentru apel la departamentul relaţii cu clienţii se plăteşte 0,53euro/min. Nu sunt disponibile serviciile GPRS şi MMS. Totuşi, cursele TAP nu ajung şi pe aeroportul Otopeni.
În ceea ce priveşte pe operatorul Orange, acesta a semnat contracte atât pentru roamingul aerian cât şi pentru cel maritime, urmând să se facă un anunţ oficial pe această temă la începutul lunii decembrie.

CONDIŢII
Conform deciziilor ANC, furnizorii de servicii de comunicaţii la bordul aeronavelor trebuie să plătească un tarif anual de 9 euro pentru folosirea unui canal GSM (1710-1785 şi 1805-1880 MHz). Având în vedere că licenţa presupune 374 de canale, tariful ajunge la aproximativ 3.400 de euro pe an, licenţă valabilă pe cinci ani. Sistemul presupune existenţa la bordul aeronavelor a unei staţii de bază, la care se conectează terminalul mobil, staţie care nu permite emisia la puteri mari şi care face apoi legătura prin satelit cu reţelele terestre de telefonie mobilă.

PREMIERE

La data de 20 martie, Emirates Airline şi operatorul scandinav Telenor au anunţat prima convorbire la telefon mobil, pe linia Dubai – Casablanca, zborul EK751. în acest caz s-a folosit serviciul dezvoltat de AeroMobile (Norvegia). în aceaşi lună, şi autoritatea britanică în domeniu, Ofcom, a permis aeronavelor britanice să folosească asemenea sisteme de comunicaţii.
În primăvara acestui an, AirFrance şi OnAir au anunţat lansarea "celui mai complet" serviciu de comunicaţii mobile la bordul avioanelor: voce, e-mail, SMS-uri. Serviciul era în faza de test, disponibil pe curse în interiorul Europei pe aeronave Airbus A318. Serviciul era activat după atingerea altitudinii de 3.000 de metri, echipajul având posibilitatea să oprească oricând folosirea sa. Fiind în faza de test, AirFrance urma să folosească opinia pasagerilor în legătură cu funcţionarea sistemului.

×
Subiecte în articol: IT bordul