x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Sase milioane de euro pe jocuri

Sase milioane de euro pe jocuri

de Alexandru Radescu    |    31 Iul 2006   •   00:00

Piata romaneasca a jocurilor video ar putea ajunge in acest an la suma de 6 milioane de euro. In cateva luni, un site romanesc va permite descarcarea de jocuri video pe baza de abonament iar in 2007 am putea gazdui o competitie internationala a gamerilor.

EXPERIENTA. Lumea virtuala a jocurilor iti ofera uneori o "realitate" din care nu mai vrei sa iesi

Piata romaneasca a jocurilor video ar putea ajunge in acest an la suma de 6 milioane de euro. In cateva luni, un site romanesc va permite descarcarea de jocuri video pe baza de abonament iar in 2007 am putea gazdui o competitie internationala a gamerilor.

Cu totii avem prieteni care se "inchid" in casa pentru a termina un joc de strategie, proaspat procurat prin metode care aduc prejudicii industriei de profil. Fara a cadea in fanatismul unui gamer asiatic, gamerul roman este la curent cu toate lansarile si exigent cu productiile marilor studiouri. Desi suntem o piata mica, prin rezultate (0,05%, raportat la piata europeana si 0,002%, raportat la cea mondiala), lucrurile incep sa se miste si sa adune tot mai multe bancnote pentru industrie.

"2006 va reprezenta anul in care se vor vinde, pentru prima data in Romania, peste 100.000 de jocuri originale", a declarat pentru Jurnalul National Michael Allardin, general manager Best Distribution. "In 2005, in Romania s-au vandut aproximativ 80.000 de jocuri originale (pe toate platformele). In momentul de fata, piata in domeniu se afla undeva la 6 milioane de euro (inclusiv achizitii hardware, console etc.) si estimam o crestere de aproximativ 15% pe an", spune Allardin. Pentru a face o comparatie, liderul european in domeniu, Anglia, reprezinta o piata de aproximativ 6 miliarde de euro.

PC-UL DUDUIE. Potrivit oficialului Best, jocurile pentru PC reprezinta 70% din piata, in timp ce jocurile pentru console ocupa restul de 30%. Potrivit unui recent sondaj realizat de ECDL prin zece licee bucurestene, reiesea ca NFS este cel mai popular (26%), fiind urmat de Counter Strike (20%) si "familia" FIFA, cu (14%). La nivel "national", Michael Allardin spune ca "romanii sunt pasionati de Role Playing Games (World of Warcraft - care se joaca doar pe internet, Diablo II), de simulatoarele de fotbal/management fotbalistic (FIFA ’06, 2006 FIFA World Cup, Football Manager 2006), de jocurile de actiune (Grand Theft Auto: San Andreas) si de jocurile de strategie (Starcraft, Warcraft III). Un gen aparte il reprezinta jocurile The Sims, care se bucura de un succes comercial special, dat fiind ca se adreseaza in egala masura jucatorilor de sex masculin, cat si celor de sex feminin". Dar cat inseamna "comuninatea" gamerilor din Romania? Undeva la 700.000 de persoane, apreciaza Silviu Stroe, presedintele PGL Romania.

In ceeea ce priveste comunitatile de Counter Strike si World of Warcraft, presedintele PGL estimeaza in jur de 70.000 de gameri pentru CS si 10.000 pentru WoW. In ceea ce priveste echipele de gameri "profesionisti", acestea sunt destul de active in competitiile internationale. Cel putin atunci cand conditiile financiare le permit participarea si nu se intampla ca la Cupa Mondiala a Jocurilor Electronice, care a avut loc la Paris, la sfarsitul luni iunie. "Nici o companie din industria IT din Romania nu s-a aratat dispusa sa sponsorizeze gamerii romani", spune presedintele Professional Gamers League. La eveniment au participat echipe din 53 de tari si nici o echipa din Romania. Cu toate acestea, Silviu Stroe incearca organizarea unei competitii internationale in Romania, un eveniment care ar putea avea loc anul viitor.

"Incercam sa aducem in Romania gameri din Ungaria, Cehia, Slovacia, fosta Iugoslavie, Bulgaria. Costurile evenimentului nu ar depasi suma de 70.000 de euro", spune Stroe.
ESTIMARE. Aproximativ 10.000 de gameri WoW in Romania

JOCI PE CELULAR? Incet-incet, s-a format si creste foarte repede piata jocurilor pe celulare. De la "firave" jocuri de Tetris si Snake, iata-le acum in toata splendorea complexitatii lor pe display-ul TFT al terminalului. "Piata globala a jocurilor pentru telefoane mobile este estimata la 1,7 miliarde de dolari (2005) si va creste pana la 7 miliarde pana in 2010. Formarea unei piete in Romania este intr-o faza incipienta, pentru anul acesta estimand un total de peste 1 milion de dolari", ne-a declarat Mihai Pohontu, General Manager Electronic Arts Romania. La un pret de trei dolari jocul (pe portal) aceasta ar insemna peste 330.000 jocuri pe an. "Avand in vedere numarul de utilizatori si entuziasmul general pentru tehnologia mobilelor, estimam ca piata se va dubla anual, in anii urmatori."

Un rol decisiv in acest sens avandu-l si lansarea portalurilor celor doi mari opearatori de telefonie mobila din Romania. "Portalurile sunt foarte importante, pentru ca majoritatea jocurilor sunt livrate catre consumator din aceste locatii. Daca experienta de a cumpara un joc este simpla si satisfacatoare, probabilitatea unei vanzari creste proportional", spune reprezentantul EA. PreTul Si pirateria. Rata pirateriei pentru jocurile video este peste 90% in Romania, PC si console.

"75%, la atat de ridica rata pirateriei jocurilor pe PC la nivel de 2005. Ratei pirateriei a cunoscut o scadere considerabila in ultimii ani, de la 97% in 2002", spune Ioana Manea, Senior Associate Burchel & Associates, reprezentanti ai EA si Vivendi Universal Games. "In 2002, nivelul pierderilor suferite de industria de jocuri video in Romania a fost de 35,2 milioane de dolari, in timp ce totalul pierderilor suferite de industriile de software de business, muzica, film si carte a fost de 43,7 milioane de dolari.

In ultimul an se poate vedea o scadere a pretului la jocurile video, in lanturile de retail. "Daca in 2005 un joc de PC la raft era de 1.600.000 ROL, acum pretul a ajuns la 1.300.000 ROL, o ieftinire de peste 20 de procente", arata oficialul Best Distribution. "Un joc pentru PC in SUA costa aproximativ 40 dolari (PS2 50 $), in Europa PC 40 euro (PS2 50 euro), iar in Romania (in urma negocierilor purtate cu distribuitorii), pretul mediu al unui joc nou este de 35 euro (PC) si 45 euro (PS2)", spune Allardin.

PIATA
"2006 va reprezenta anul in care se vor vinde, pentru prima data in Romania, peste 100.000 de jocuri originale. In 2005, in Romania s-au vandut aproximativ 80.000 de jocuri originale (pe toate platformele). In momentul de fata, piata in domeniu se afla undeva la 6 milioane de euro (inclusiv achizitii hardware, console etc.) si estimam o crestere de aproximativ 15% pe an"
Michael Allardin
general manager Best Distribution

JOCURI LA CERERE
Nu peste mult timp, pasionatii jocurilor video din Romania vor putea sa-si achizitioneze noutatile in domeniu prin download de pe un site specializat. "Vom lansa un sistem «Games on demand», in cadrul unui site nou", spune Silviu Stroe, presedintele PGL. Vor fi doua tipuri de abonamente prin care poti sa-ti descarci jocul preferat. Un abonament de 9,99 de euro/luna prin care poti sa descarci 80 de jocuri si altul de 14,99 de euro/luna pentru 150 de jocuri.
×
Subiecte în articol: IT romania piata milioane jocuri aproximativ