La cateva zeci de mii de kilometri deasupra tarii noastre stau nevazuti pe orbita doi sateliti israelieni. Fara ei, jumatate dintre posturile TV receptionate in Romania ar disparea "in ceata".
Afacerea merge asa de bine incat proprietarii lor s-au hotarat sa-l lanseze pe-al treilea. Compania israeliana Spacecom a lansat in 1996 primul satelit care furniza servicii de telecomunicatii pentru tara noastra: Amos 1. Recent, aceasta l-a pus pe orbita si pe Amos 2, pentru ca fratele sau mai mare nu mai facea fata solicitarilor. Pentru Romania, cei doi sateliti distribuie canale radio si TV, furnizeaza transmisii de date si servicii Internet.Acoperirea in tara noastra
"Romania este una dintre cele mai importante piete din regiune, Amos avand in acest moment o cota de piata de 45%", ne-a declarat Eyal Rosenfarb, directorul de vanzari al Spacecom.
Platforma Amos asigura distributia canalelor de radio si televiziune direct prin intermediul antenelor parabolice, oferind servicii similare si pentru operatorii de cablu. Satelitii Amos 1 si Amos 2 ofera o acoperire de aproximativ 100% atat a sectorului de cablu, cat si a centrelor de retransmisie din Romania. "Tinta Spacecom este Europa Centrala si de Est, dar in special piata romaneasca, pentru ca aici exista un mare potential", a declarat Jonathan Noam, vicepresedinte al companiei pe segmentul de dezvoltare.
In acest moment, prin intermediul celor doi sateliti se pot transmite peste 800 de canale TV, din care capacitatea satelitului lansat recent, Amos 2, este de circa 500 de canale. Prin intermediul platformei Amos sunt transmise 15 canale romanesti, centrale si locale.
Pentru a beneficia de serviciile satelitului Amos 2, o televiziune cheltuieste in jur de 250.000-300.000 dolari anual. In schimb, un locuitor de la sat trebuie sa plateasca un pret modic pentru a-si instala pe casa o antena parabolica. Cu ajutorul acesteia poate receptiona atat posturi de televiziune centrale, cat si locale, din diverse localitati ale tarii.
De la bun inceput
Satelitul Amos 1 ofera servicii pe piata romaneasca inca de la lansarea sa, in 1996. In acest moment, Romania are o pondere de 7% din capacitatea satelitului Amos 1. Anul trecut, in decembrie, compania Spacecom a lansat in spatiu satelitul Amos 2, acesta pozitionandu-se deasupra oceanului, la 4 grade vest fata de fratele sau mai mare. In urma cu o luna, Amos 2 si-a incheiat cu succes perioada de testare in pozitia sa de pe orbita.
Adio in 2008
Prin Amos 2 Spacecom se furnizeaza servicii de telecomunicatii in tarile din Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Coasta de Est a Statelor Unite. Cei mai importanti clienti ai platformei Amos 2 sunt canalele regionale HBO, RTL si Canal Plus. Amos 2 va furniza servicii pentru telecomunicatii pana in 2015, in timp ce satelitul Amos 1 va mai functiona pana in 2008, cand va incheia o "existenta " de 12 ani. Investitia totala pentru Amos 2 se ridica la 144 milioane de dolari, din care pentru constructia satelitului au fost alocate 105 milioane USD.
Un al treilea satelit, in 2007
Pana in 2007, compania Spacecom intentioneaza sa lanseze Amos 3, proiectul pentru acesta urmand sa fie finalizat la sfarsitul acestui an. Firma israeliana trebuie sa gaseasca parteneri pentru acest proiect, valoarea investitiei pentru cel de-al treilea satelit fiind estimata la circa 200 milioane dolari. O data ce va fi lansat si Amos 3, capacitatea platformei va creste la peste 1.000 de canale. ( IOHANNA ONACA)