Mircea Cazan, presedintele Radiocom, dezvaluie dedesubturile privatizarii si rezistenta sistemului la schimbare.
Este cea mai mare societate de stat din domeniul comunicatiilor. A avut anul trecut o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro si un profit brut de 6,3 milioane de euro. Mircea Cazan, presedintele Radiocom (fosta SNR), dezvaluie dedesubturile privatizarii si rezistenta sistemului la schimbare.Jurnalul National: Care a fost prima impresie, in calitate de sef al SNR?
Mircea Cazan: Am venit la Radiocom la sfarsitul lunii februarie si am gasit o societate de stat care traia intr-un con de umbra. Procesele se miscau foarte, foarte greoi, iar ideea de competitie, de profesionalism era trecuta undeva pe planul doi. Am gasit o idee foarte bine pusa la punct de a consuma si de a cheltui nu conteaza ce si cum, si mai putin ideea de profit, de competitivitate, de piata deschisa.
Din 1991 am lucrat numai in domeniul privat, iar in ultimii 10 ani in cadrul unor companii multinationale. Primul lucru, am schimbat numele din Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR) in Radiocom. Cand aud SNR, toti se gandesc la o institutie de stat, o institutie cu care lucrezi greu, cu proceduri complicate, cu birocratie⦠Am creat un nou brand, Radiocom, cu care incercam sa patrundem pe piata si sa dam valoare adaugata societatii.
Am gasit un haos total in contracte. A trebuit sa astept o saptamana ca sa vad un contract. Nu exista o ordine, era o suprastructura a obligatiilor, a organigramei. Intrebai pe cineva de un contract si spunea "Nu e la mine e la altcineva". Celalat spunea "Nu e la mine, e la altcineva"⦠Pana la urma, am adus toate contractele la un loc, sa pot controla sistemul.
Profitabil
Care sunt lucrurile bune pe care le-ati gasit?
Oamenii. Cei din esalonul doi si trei sunt oameni buni, profesionisti, bine pregatiti. Am adus o echipa noua: trei consilieri care sa fie alaturi de mine pentru a incerca sa vedem si lucrurile bune si mai putin bune. Am schimbat directorii, in sensul ca la comunicatii adjunctul a fost pus sef, iar pe partea tehnica directorul unei sucursale a fost adus la sediul central.
A trebuit sa aducem in acest lot si jucatori buni, de valoare. Desi unii m-au condamnat ca am stricat anumite jocuri, am adus la Radiocom directorul de vanzari al Orange. A fost greu sa-l conving sa plece dupa sapte ani dintr-o companie multinationala unde a primit premii pentru performanta.
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
Citește pe Antena3.ro
Care este acum pozitia pe piata a societatii?
La ora actuala noi suntem undeva in esalonul doi. Daca in esalonul intai sunt marii jucatori, precum Romtelecom, Orange si Connex, noi suntem undeva in esalonul doi alaturi de Zapp, RCS, Astral.
Care sunt activitatile profitabile ale Radiocom?
Exista doua linii mari de afaceri. Una este cea de broadcasting, unde efectuam transmiterea programelor publice de radio si televiziune. Reprezinta 60-65% din totalul activitatii. Restul de 30-35% il reprezinta partea de comunicatii electronice, care este in plina dezvoltare si unde incercam sa obtinem o pozitie mai buna pe piata.
Daca in broadcasting avem monopolul transmisiilor si lucrurile sunt foarte clare, pe partea de comunicatii electronice este o piata concurentiala foarte deschisa, o piata libera. Va trebui sa ne adaptam preturilor, cerintelor, calitatii serviciilor. Avem aproximativ 600 de clienti mari pe partea de comunicatii, printre care si operatorii de telefonie mobila, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, pentru care acordam inclusiv colocari in spatiile noastre.
Digitalizare
IGCTI a anuntat renuntarea la transmisiile analogice pana in 2012 si trecerea la digital. Ce investitii presupune aceasta modificare?
Noi am facut primul pas spre era digitalizata. Nu pot spune ca pana in 2012 vom trece in totalitate la transmisii digitale, dar am facut deja primul pas. La sfarsitul anului 2004 am facut prima transmisie digitala pentru posturile publice de radio, iar la sfarsitul lunii iunie 2005 am lansat aceste servicii si pentru posturile private.
In septembrie dorim sa realizam in premiera transmiterea programului national de televiziune in format digital. Va fi primul pas catre televiziunea digitala terestra.
In ce zona?
Prima etapa va fi in Bucuresti, in zona Herastrau, iar a doua etapa va fi undeva in mijlocul tarii - tot in toamna acestui an. Sunt doua proiecte pilot pe care incercam sa le promovam.
Cat costa?
Ca si costuri, aceste proiecte pilot fac parte dintr-un proiect mai mare de retehnologizare a intregii noastre infrastructuri de radio si televiziune, care se ridica undeva la 160 de milioane de dolari. Proiectul de retehnologizare pentru radio s-a incheiat, iar acum suntem in plina retehnologizare a echipamentelor de televiziune. Proiectul va fi finalizat la inceputul anului viitor. Vrem ca la final sa acoperim 98-99% din teritoriul tarii si pentru radio si pentru televiziune. La ora actuala, cu radioul national acoperim 99% iar cu televiziunea peste 90%.
Ce veti face pentru ca societatea sa devina mai atractiva pentru investitori?
Radiocom este o societate care se ocupa cu vanzarea unor servicii. Eu am gasit aici multe activitati care nu au nimic de-a face cu obiectul de activitate al societatii: activitate hoteliera, alimentatie publica, baze sportive si asa mai departe.
Ideea este ca noi sa facem ceea ce stim mai bine, lucrurile pentru care avem oameni foarte bine pregatiti. Celelalte activitati trebuie sa incercam sa le inchiriem, sa ne asociem, sa gasim o posibilitate de a scoate bani si din ele, dar nu in mod direct. Nu poti face doua lucruri bune in acelasi timp. In acest sens, am fost contactati de diferite societati de specialitate cu care suntem in discutii pentru inchirierea si asocierea acestor spatii, nicidecum vinderea lor. Unii m-au criticat deja ca am vandut spatii. Pana la data de 22 iulie nu am vandut nici un spatiu, iar daca acestea se vor vinde, nu depinde de mine, se vor vinde conform legii, conform unor evaluari, conform unor preturi corecte de piata si in interesul societatii.
La SNR am venit de la unul din operatorii mari de cablu, este vorba de Astral, unde am lucrat in ultimii ani. De cand sunt aici nu am mai avut nici o afacere directa cu ei. Din contra, in ultima vreme relatiile dintre Radiocom si Astral au scazut ca valoare. In ultimii ani, serviciile SNR nu prea au mai satisfacut Astralul si au fost nevoiti sa-si gaseasca alte solutii alternative. Acum ma chinui sa-i pastram ca si clienti, dar e foarte greu pentru ca acestea sunt proiecte de ani de zile si nemultumirea lor fata de serviciile pe care le oferea SNR a facut ca ei sa-si schimbe solutiile si proiectele.
Schimbari
Ce ar mai trebui imbunatatit?
De cand sunt la Radiocomunicatii am incercat sa consolidez trei piloni importanti. Unul a fost cel de rebranding, prin care sa adaugam valoare serviciilor si brandului. Al doilea a fost un audit de personal pentru a vedea care este valoarea oamenilor si potentialul organizatiei. In al treilea rand, nu putem face performanta fara un sistem informatizat la nivel de societate.
Am inceput procedurile pentru implementarea unei solutii ERP, ca sa putem sti exact ce se intampla la nivel de societate. La momentul cand am venit eu exista un sediu central cu patru feude si fiecare facea ce voia in zona respectiva. Contabilitatea se facea in Excel - nu exista un program de contabilitate integrat. Am implementat un program de circulatie a documentelor si am facut un audit al retelei informatice.
Prezenta mea aici a deranjat foarte multa lume, fapt care a dus chiar la amenintarea mea cu moartea. Am fost amenintat atat eu, cat si colegii cu care am venit ca ni se taie nasul, ni se taie urechile, ca ne vor gasi taiati in Piata Unirii. Mi s-au trimis poze cu Erbasu, cu mesajul ca eu urmez.
Cine v-a amenintat?
Nu stiu. A fost demarata o ancheta pe aceasta tema. Prezenta mea aici a deranjat foarte multa lume. Venind dintr-un sistem privat am venit cu alta conceptie si am stricat foarte multe jocuri.
Toti angajatii sa aiba incredere ca interesul nu este de a da pe nimeni afara, ci de a face un lucru bun impreuna. Cei care sunt manati de diferite motive oculte sa lase gainariile la o parte. Cred ca barfele, neadevarurile si intoxicarea nu aduc binele societatii.
In afara de amenintari, s-au facut si alt fel de presiuni asupra dumneavoastra?
Desigur, am fost reclamat la partid si in diferite medii, au aparut tot felul de dezinformari, intoxicari cu lucruri complet neadevarate despre mine. De exemplu, ca am vandut sau cumparat masini, imobile etc. ale societatii pe care o reprezint. Nimic nu este adevarat si sunt convins ca cei de la partid au incredere in mine si stiu sa discearna lucrurile. Am intrat in politica acum 8 ani ca un om onest si cand voi pleca voi fi la fel.