File din istoria "mobililor"
Mai bine de trei ani au muncit operatorii Dialog
si Connex pentru a aduna fiecare primul milion de clienti. Vremurile s-au schimbat, iar celularul a depasit monopolul telefoniei fixe.
File din istoria "mobililor"
Mai bine de trei ani au muncit operatorii Dialog
si Connex pentru a aduna fiecare primul milion de clienti. Vremurile s-au schimbat, iar celularul a depasit monopolul telefoniei fixe.
La cateva zile dupa aniversarea unui an de la (re)lansarea pe piata din Romania, Cosmote prezenta publicului si clientul cu numarul
UN MILION. Acest lucru se intampla la 14 decembrie 2006, iar noua aventura a operatorului grec in telecomul romanesc debutase la 6 decembrie 2005, o data la care numarul de clienti ai ex-ului Cosmorom coborase pana la 20.000 de utilizatori. Poate fi considerata o performanta in "batalia" pentru clienti, daca stam sa ne gandim la faptul ca primii doi operatori de pe piata, Orange si Vodafone (in epoca Dialog si Connex), au avut nevoie de mai bine de trei ani pentru a face primul milion de clienti. Totusi, erau alte vremuri pentru telecomul romanesc, o distanta care
s-ar putea masura astazi prin liberalizarea pietei telecomunicatiilor, explozia utilizatorilor de telefonie mobila, succesul operatorilor alternativi de telefonie fixa, convergenta serviciilor etc.
COMPETITIA. Desi Connex a fost primul operator care a lansat serviciile GSM in Romania (15 aprilie 1997), rivalii de la Dialog au atins primul milion de clienti. Se intampla la data de 2 septembrie 2000, iar serviciile comerciale si le lansasera la 6 iunie 1997. Cei de la Connex au mai asteptat pana la 3 octombrie ca sa anunte si ei clientul un milion. Daca acum e vremea cartelelor pre-paid, "idealul" fiind un 65% cartele - 35% abonamente, in acea perioada, in cumpana atarnau mai greu abonamentele. Astfel, la Dialog erau 51% abonamente, reprezentantii operatorului spunand ca succesul acelui an
s-a bazat si pe abonamentul Inedit de 4 dolari. In ceea ce priveste Connex, la momentul respectiv, procentul era: 57% abonati si 43% utilizatori de cartele.
ATUNCI SI ACUM. "Romanii erau dornici sa aiba acces la servicii de comunicatii, pe fondul slabei penetrari a telefoniei fixe", spune Liliana Solomon, CEO Vodafone Romania. Insa telefoanele mobile erau percepute ca produse de lux, datorita puterii de cumparare scazute a populatiei. Tarifele au devenit din ce in ce mai accesibile oamenilor o data cu cresterea ratei de adoptie si, implicit, cu scaderea costurilor operatorilor, arata presedintele operatorului de telefonie. In timp, ofertele au fost diversificate, au devenit mult mai flexibile, iar planurile tarifare sunt mai simple. "In 2000, creditul cartelei Alo era exprimat in unitati, iar unitatea de tarifare era de 30 de secunde", isi aminteste Ina Mitoiu - Planning & Research Manager Orange Romania. Potrivit oficialulul Orange, cele mai importante modificari legislative, cu impact asupra activitatii in domeniu, au fost Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, dar si Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice.
Citește pe Antena3.ro