Care este cea mai bună platformă online de eCommerce? Este o întrebare pe care o ridică mulți antreprenori care doresc să se lanseze în afaceri online de comerț electronic în perioada următoare. Desigur, subiectul este de interes și pentru cei ce au deja magazine online și care vor să își optimizeze în viitor modul de operare, dacă nu au făcut din start o alegere suficient de bună.
Pentru a face cea mai potrivită alegere, ideal este să se analizeze atent toate caracteristicile și să se apeleze la specialiști cu experiență în domeniu, pentru a se merge la sigur încă din primul moment. Sfaturi se pot solicita chiar și de la providerul de web hosting, care poate oferi îndrumare pentru alegerea unei platforme perfect compatibile cu planul de găzduire web optim pentru business.
Conform specialiștilor în servicii web de la THC.ro, unul dintre jucătorii de top pe piața românească de găzduire web, "platforma online de eCommerce perfectă este cea care îţi oferă toate funcţionalităţile necesare şi care va fi viabilă şi peste 10-15 ani de acum încolo, adică care poate fi adaptată nevoilor tale pe parcurs ce te extinzi. Fiecare platformă de magazin online are anumite avantaje şi dezavantaje. O platformă poate fi potrivită pentru un anumit business, dar neavantajoasă pentru un altul".
Există două tipuri de platforme de comerţ online: cele open source și cele de tip SaaS. Cele mai populare platforme eCommerce utilizate în țara noastră sunt, după numărul de instalări: Magento, WooCommerce (WordPress), Prestashop, OpenCart, Joomla, Shopify, ShopMania și Wix.
Principalele platforme open source preferate în România sunt Magento, WooCommerce, Prestashop şi OpenCart. Avantaje principale: nu există abonament lunar, poți personaliza platforma online și o poți integra cu servicii ale unor terți, ai control 100% al dezvoltărilor ulterioare și te bazezi și pe o comunitate care dezvoltă platforma. Dezavantaje: costurile inițiale destul de mari și timpul îndelungat pentru start, până la optimizarea potrivită.
Platformele eCommerce de tip SaaS (Software as a Service) sunt cele contractate de la alte companii, pe baza unui abonament lunar. Este o soluție ieftină și accesibilă pentru a dezvolta rapid un magazin online. În schimb, ai mai puțină flexibilitate în personalizare și depinzi de providerul cu care colaborezi (care își poate schimba politica la un moment dat). Cele mai populare platforme Saas în România sunt Shopify, Shopmania şi Wix. Cu astfel de platforme eCommerce de tip SaaS ai configurare și implementare rapidă fără cost inițial consistent și te bucuri de actualizare permanentă a platformei, fără efort.
Top 3 platforme de e-commerce în România
Platforma Magento este o platformă e-commerce open source ce gestionează din tranzacţii peste 100 de miliarde USD în fiecare an, fiind al treilea cel mai utilizat constructor de magazine de eCommerce la nivel mondial. Nike, Procter & Gamble și Cisco sunt branduri care folosesc platforma Magento.
WooCommerce este una dintre cele mai bune platforme online gratuite, bazată pe limbajul de programare PHP. La nivel mondial, această extensie a WordPress CMS, realizată de Jigoshop, are cotă de aproape 21%.
O altă platformă open source populară în România este Prestashop, bazată de asemenea pe PHP, construită pe un motor inteligent de template-uri. Prestashop este folosită în 160 de țări și a fost tradus în 63 de limbi. Există multe teme personalizabile și funcţii suplimentare foarte utile.