x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro România inteligentă Cum pot fi rezolvate blocajele care afectează construcția de autostrăzi în România

Cum pot fi rezolvate blocajele care afectează construcția de autostrăzi în România

de Redacția Jurnalul    |    20 Mar 2024   •   20:45
Cum pot fi rezolvate blocajele care afectează construcția de autostrăzi în România
Sursa foto: Lucian Alecu

Construcția de autostrăzi în România se confruntă cu un obstacol major ce ar putea duce la pierderea fondurilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Întârzierile și blocajele sunt tot mai frecvente, fiind generate de diverse motive, printre care se numără identificarea traseelor critice pentru urși sau descoperirea siturilor arheologice pe traseul autostrăzilor.

Însă, birocrația și lipsa resurselor adecvate se adaugă listei de probleme. În prezent, există numeroase șantiere în derulare și altele urmează să fie deschise, dar există insuficiență de materiale de construcție, în special de roci. În cadrul dezbaterilor din Senatul României, care au avut loc miercuri, s-a discutat despre identificarea soluțiilor pentru eliminarea birocrației excesive care împiedică progresul lucrărilor de infrastructură.

Senatorii au subliniat în cadrul Conferinței „Exploatarea resurselor minerale de roci de construcții din România, soluții de sustenabilitate, concurență loială și dezvoltare durabilă” că este imperativ să se găsească soluții legislative pentru a accelera procesele de obținere a avizelor pentru exploatarea de materiale de construcție. Aceste avize pot dura până la opt ani, ceea ce reprezintă o întârziere semnificativă pentru proiectele de infrastructură. Mai mult decât atât, apar și probleme legate de concurența neloială și exploatarea ilegală a resurselor, care afectează atât bugetul de stat, cât și pe cel local.

Ministerul Transporturilor a început să facă investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară, dar este crucial ca resursele minerale românești să fie disponibile și livrate la timp pentru a susține aceste proiecte. Președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul României, Istvan-Antal Lorant, a subliniat necesitatea unor modificări legislative și administrative pentru a facilita acest proces.

„Categoric a fost identificat acest nou risc. Nu o să putem să livrăm necesarul de roci exploatate, de materiale de construcție pentru lucrări majore de infrastructură. Am identificat foarte clar necorelări legislative, 

Trebuie să lucrăm la Legea Apelor, de exemplu, la Legea Minelor, să  modificăm Codul Fiscal și să rezolvăm anumite chestiuni administrative.

Mai avem de-a face și cu apariția concurenței neloiale, care constă în faptul că au început exploatări ilegale. Asta înseamnă că nu se mai încasează bani nici la bugetul de stat, nici la bugetele locale.

Dar fenomenul există, iar pe de altă parte, pentru exploatările noi de roci de construcție avizările sunt extrem de greoaie.

Spre exemplu, pentru a începe o exploatare pe un perimetru nou, ar putea să dureze până la opt ani, iar noi nu avem timp pentru așa ceva.

Ministerul Transporturilor a început să facă investiții masive în infrastructură rutieră, în infrastructură de căi ferate și este nevoie să putem livra în șantierele românești resurse minerale românești", a spus la Antena 3 CNN Istvan-Antal Lorant, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul României.

×