"Eu zic că se redau destul de bine evenimentele din 1918, se fac atât în clasa a X-a, o scurtă revenire în clasa a XI-a, cât și în clasa a XII-a. Manualul de clasa a XII-a este destul de bogat, există 7 manuale, și fiecare dintre ele tratează destul de bine. Mai degrabă problema ar fi la felul în care mai reușim să transpunem copilul în atmosfera acolo. Pentru că iată, au trecut doar 100 și ceva de ani, însă mentalitățile sunt cu totul altele, lumea s-a schimbat. Manualele își fac treaba doar că trebuie să facem mai mult decât atât, să încercăm să îi aducem pe copii în acel climat al lui 1918, în atmosfera aceea, patriotismul era privit altfel.
Cred că putem să-i provocăm să intre în atmosfera acestor zile pentru că au fost cu totul spectaculoase. Dacă refacem Războiul Mondial și anul 1918, este relativ ușor să facem acest lucru pentru că, scuzați-mi comparația, am senzația că este un scenariu de tip hollywoodian. Anul 1918 a fost spectaculos, în tragismul lui și în bucuria lui. Cu răsturnări de situații extraordinare. Putem să-i transpunem pe copii în pielea lui Alexandru Marghiloman, pentru că tot vorbim despre el. În situația în care a trebuit să accepte sau nu să preia postul de prim-ministru. El a suferit o interesantă deplasare de sens în acea perioadă. Apoi, pe 1 decembrie, când țăranii au venit cu lanțurile de usturoi la gât pentru că era gripă (spaniolă n.red.), era ziua când a nins de Sf. Andrei. Să le arătăm imaginea simbolică cu soldații germani care plecau din țară și românii care veneau spre Alba-Iulia. Erau pe două părți ale drumului.
Lucian Blaga aude un strigăt de copil "Trăiască România Dodoloață!"
Trebuie să îi aduci în fața unei istorii vizuale. Să le explici că în ziua aceea totul a fost altfel. Puneți-i să joace rolul lui Lucian Blaga, care a fost acolo. Nu a putut să intre în Sala Unirii. A fost afară însă. Iar seara trăiește acea extraordinară experiență când trece prin satul lui natal iar dintr-o curte, era deja noapte, aude un strigăt de copil "Trăiască România Dodoloață!" Să le arătăm copiilor sărbătoarea, modul în care erau îmbrăcați, bluzele pe care le purtau. Au fost doar 5 poze la Alba Iulia.
Cred că toate aceste picături de viață reușesc să-i transpună pe copii. Istoria este un joc de rol. Să încerce să-i pună în locul acelor oameni, când trebuia să iei acele decizii atât de grele.
Revin la Marghiloman, își juca viitorul politic. Era un moment de cumpănă maximă. El trebuia să spună da sau nu unei funcții care era deopotrivă foarte nobilă și foarte ingrată. Trebuia să semneze o pace pentru care nu era vinovat. Trebuia să facă niște alegeri. Și atunci le poți spune copiilor - Cum este să faci o alegere atât de importantă, care îți va marca tot restul vieții", explică profesorul Dan Solcan.