La Radio Europa Liberă Mi-chael Shafir a realizat un comentariu al interviului lui Dinescu făcând trimiteri şi la celelalte două luări de poziţie româneşti, din martie 1989.
Mircea Dinescu, un poet român de succes, este deja binecunoscut pentru faptul de a-şi fi exprimat deschis admiraţia faţă de reformele lansate în URSS de Mihail Gorbaciov. Deşi mulţi disidenţi români şi-au exprimat deja speranţa că reformele introduse în URSS vor avea vreo influenţă şi în ţara lor, nici unul dintre ei nu făcea parte din establishmentul intelectual român. Fermul Dinescu nu a făcut totuşi niciodată parte din restrânsa comunitate a disidenţilor români. Foarte popularele sale lucrări au fost publicate de cei mai importanţi editori oficiali şi de ziarele literare. În viitor, totuşi, Dinescu va suporta consecinţele interviului pentru publicaţia franţuzească Libération în care critică cu amărăciune politicile lui Nicolae Ceauşescu şi îşi reînnoieşte apelul pentru preluarea în România a reformelor sovietice. Potrivit mai multor rapoarte vestice despre Bucureşti, ca rezultat al faptului că a acceptat interviul, Dinescu a fost prompt exclus din partid şi concediat de la revista România Literară, unde făcea parte din boardul editorial. De asemenea, se află constant sub supravegherea Securităţii (poliţia secretă).
Interviul a fost realizat în februarie 1989, în România. Recenta sa publicare în Franţa coincide cu o creştere fără precedent a criticilor la adresa lui Ceauşescu şi a politicilor sale. Este foarte probabil ca interviul să intensifice atât furia autorităţilor, cât şi efectul de bulgăre de zăpadă al protestelor crescânde. Într-adevăr, interviul lui Dinescu (o versiune mai amplă a acestuia a fost emisă de Serviciul în Limba Română a REL) a atins mai multe dintre punctele conţinute în cele două recente scrisori adresate lui Ceauşescu de şase veterani ai PCR şi de către poetul Dan Deşliu.
Violarea constituţiei, teroare şi mizerie
Dinescu a repetat acuzaţia că Ceauşescu a violat constant prevederile Constituţiei României. Deşliu a numit România de azi drept ţara "absurdului multilateral dezvoltat" (parafrazara unui slogan propagandistic); similar, Dinescu a descris România lui Ceauşescu ca aparţinând unui tărâm ireal.
Românii, a spus Dinescu, trăiesc într-o permanentă frică de Securitate. El a subliniat (aşa cum au făcut-o şi veteranii) că poliţia secretă era permanent pe urmele oamenilor muncii. După evenimentele de la Braşov din noiembrie 1987, a spus el, oamenii au început să trăiască în umbra ameninţării că pot fi doborâţi de o maşină, iradiaţi sau expulzaţi din ţară. Chiar şi dacă acestea ar fi doar zvonuri, a adăugat el, ele pot da seamă de frica populaţiei române, care se teme să protesteze împotriva autorităţilor. Într-o ţară în care "nici măcar morţii îngropaţi în cimitire" nu se pot odihni în pace, a fi anual "amalgamaţi reorganizaţi" pentru a face loc pentru noi proiecte de construcţie ce servesc aspiraţiile de grandoare ale conducerii, "cei care încă sunt în viaţă sunt ţinuţi sub şi mai strânsă supravegere şi control".
Conducerea partidului "intră în competeţie cu biblica Geneză" prin decizia de a construi "Omul Nou" în România.
Precum cei şase veterani semnatari ai scrisorii deschise, Dinescu a reclamat că politicile de asimilare forţată au grăbit emigraţia masivă a membrilor minorităţilor etnice. "Exodul evreilor" sau "golirea satelor saşilor şi ale maghiarilor", a spus el, este "la fel de alarmantă precum golirea satelor româneşti" (ca rezultat al planurilor de sistematizare rurală) sau ca emigrarea românilor (în urma politicii de austeritate a regimului). "Vântul naţionalismului", a remarcat poetul, "usucă totul în calea lui". Cei şase veterani ai PCR i-au cerut lui Ceauşescu să pună capăt imediat înfometării populaţiei oprind exportul de hrană. Dinescu a făcut şi el acest lucru metaforic. "Am citit undeva", a spus el, că "albina românească e mai blândă decât cea americană". Asta nu înseamnă, totuşi, nimic pentru că mierea "va sfârşi prin a fi mâncată tot de un copil vorbitor de engleză". Foametea, a adăugat el, ca o aluzie evidentă la programul promovat de Elena Ceauşescu, este numită în zilele noastre "alimentaţie ştiinţifică şi raţională". Nu e decât "joc de-a v-aţi ascunselea cu realitatea".
Condiţia intelectualului
Dinescu a abordat pe larg condiţia critică a intelectualului în România lui Ceauşescu. A blamat deteriorarea vieţii culturale a ţării sub Preşedinte şi, asemeni lui Deşliu, care l-a acuzat pe acesta că se crede specialist în orice domeniu. Dinescu i-a ironizat pe Ceauşescu şi pe soţia sa că pozează în intelectuali deşi sunt cât se poate de ignoranţi. Unii oameni, a spus el, ca o aluzie evidentă la cuplul prezidenţial, "fac colecţie de pălării englezeşti", în timp ce alţii "adună doctorate şi titluri academice" (atât Elena, cât şi Nicolae Ceauşescu sunt membri ai Academiei Române şi amândoi sunt avizi după titluri onorifice şi academice de afară). Aceşti oameni, a adăugat el, "sunt probabil mai titraţi în istoria fotbalului decât în istoria marxismului, pe care, cu toate astea, o susţin". Ei "îşi imaginează că Manifestul Comunist este doar un afiş clandestin pe care Marx obişnuia să îl lipească pe pereţi noaptea". Fiind "specialişti în toate", "ei îi învaţă pe ţărani cum să ţină sapa, le explică muncitorilor la ce cap să bată cuiul" şi "îi învaţă pe scriitori să scrie de la stânga la dreapta".
Intelectualii, a adăugat Dinescu, sunt pur şi simplu "paralizaţi" de impostură. Parafrazându-l pe Marx, el a spus că se întreabă dacă proletariatul nu şi-a pierdut cumva mai mult decât lanţurile sub socialism; pe de altă parte, el este sigur că intelectualii din ţările socialiste "au multe să-şi spună unii altora despre lanţuri". În România, astăzi, ei sunt forţaţi să trăiască într-o "stare de hibernare", având de-a face cu surogate culturale, precum Cântarea României, şi să lupte împotriva abolirii oficiale, încă şi mai puternică decât cenzura.
O insulă într-o mare de reforme
Poate cele mai importante secţiuni ale interviului sunt acelea în care Dinescu compară rigiditatea sistemului românesc cu reformele lansate în alte părţi din Europa de Est. În scrisoarea lor către Ceauşescu, cei şase veterani ai PCR nu au menţionat reformele sovietice, fie din motive tactice, fie din cauza propriei lor limitări ideologice. Spre deosebire de ei, Dinescu a arătat un entuziasm debordant faţă de Gorbaciov şi faţă de ceea ce reprezintă liderul sovietic.
El a început prin a observa că "locuinţa comună europeană" era "sigură că nu are una dintre ferestre: România". Locul ferestrei a fost luat de "un perete în spatele căruia 23.000.000 de locuitori nu pot înţelege de ce nu sunt oficial alipiţi noului continent". România, a spus Dinescu, obişnuia să fie socotită "o insulă latină într-o mare de slavi". Actuala conducere a ţării, totuşi, a reuşit să transforme ţara într-o "adevărată insulă, aflată într-o izolare mai degrabă existenţială decât lingvistică". "Valurile neobosite ale reformei politice" nu reuşesc să ajungă pe ţărmul insulei şi "locuitorii tânjesc să guste, în sfârşit, câteva picături din miraculosul elixir numit perestroika şi glasnost". Licoarea, a adăugat Dinescu, are reputaţia de a fi capabilă să "resusciteze cadavrul socialismului".
Din nefericire, conducătorii ţării sunt hotărâţi să ferească locuitorii de o astfel de contaminare, "aşa cum în copilăria lor i-au ţinut departe de diabolica Coca-Cola, care a fost atunci descrisă ca un drog american". În loc să ia contact cu perestroika şi cu glasnostul, românii primesc "maoism cultural" şi "faraonism nord-coreean". Într-adevăr, a adăugat el, fizionomia copiilor români începe să aducă tot mai mult cu cea asiatică; feţele lor "devin tot mai palide", iar ochii lor "din ce în ce mai mici ca rezultat al urii şi disperării".
Răspunzând la o întrebare a reporterului despre ce are de oferit Gorbaciov României, Dinescu a spus că, în trecut, oamenii din ţara sa au fost mereu suspicioşi cu privire la intenţiile Moscovei. Regimul lui Ceauşescu, a adăugat el, a exploatat cu iscusinţă această suspiciune. Orice chemare la liberalizare a fost parată cu amintirea "ursului rus". Totuşi...
Dintre cele trei proteste împotriva lui Ceauşescu, pornite din România în martie, cel al lui Dinescu este, fără îndoială, cel mai puternic. El acoperă toate aspectele existente şi în protestele anterioare, dar nu numai că o face cu mai multă elocvenţă, ci şi de pe o poziţie care pare a avea multe şanse de succes în viitor. Spre deosebire de cei şase veterani ai PCR, Dinescu nu are un trecut stalinist, ceea ce îi creşte foarte mult credibilitatea; şi spre deosbire de Deşliu, nu a cochetat în trecut cu "realismul socialist".
Mai mult, Dinescu sprijină deschis curentul de reforme politice iniţiat în Uniunea Sovietică şi pare că face acest lucru din perspective unui "marxism luminat", care ar putea fi singurul punct de plecare al unor reforme care să ducă departe de stalinism. Pe de altă parte, spre deosebire de cei şase veterani ai PCR, are puţine sau nici o conexiune printre cei de la putere. Dacă ideile sale îşi vor găsi vreun ecou în PCR cândva, în viitor, ar putea foarte bine să decidă chipul politic al României post-Ceauşescu.
Michael Shafir - 16 martie 1989
Radio Europa Liberă (Munchen) – Raport al secţiei de cercetare, condusă de dr. M. Shafir. Document din "Arhiva 1989", Universitatea "Babeş-Bolyai", Cluj-Napoca
Traducere de Eliza Dumitrescu
După publicarea interviului din ziarul francez Libération, cazul poetului Mircea Dinescu a devenit un subiect frecvent al postului de radio Europa Liberă
Citește pe Antena3.ro