x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Profilul primei promoţii

0
12 Noi 2009 - 00:00
La mijlocul anilor '50, de pe băn­cile primei şcoli superioare cinema­tografice româneşti ieşea, împreună cu actori şi operatori, prima ge­neraţie de regizori de formaţie profesională specifică. Vremurile nu erau uşoare, la abia un deceniu după un război pustiitor. Condiţiile cinematografiei erau precare: cadre pu­ţine şi prea puţin experimentate; teh­nica sumară, studiourile de la Buftea fiind încă în construcţie; sub aspect ideologic-estetic, limpezirile abia se între­zăreau după o perioadă de ră­tă­ciri prin teritorii străine de specificul culturii româneşti. Nu erau clare nici trăsăturile în evoluţie ale socia­lismului... Dar dacă această generaţie înfă­ţi­şa un profil, acesta era marcat de curaj. Tineri - pe atunci - optimişti au păşit în front, pe un câmp uşor minabil, cu mânecile suflecate, ca la luptă. Peste un deceniu, pecetea lor devenise inconfundabilă, prin atitudine politică, prin soliditate a gân­di­rii, prin prospeţime şi sensibilitate la fenomenele înconjurătoare. Prin aplombul măiestriei.

Astăzi, istoriografia cinema­to­gra­fiei artistice nu poate să nu consemneze filmele lor: Viaţa nu iartă, Bă­ieţii noştri, Setea, Furtuna, Străzile au amintiri, Lupeni '29, Un surâs în plină vară, Gaudeamus igitur, Car­tie­rul Veseliei, Amintiri din copilărie, Răscoala, Asediul, Golgota, Facerea lumii, Puterea şi Adevărul, Ilustrate cu flori de câmp, citate întâmplător dintr-o filmografie prodigioasă. Era începutul! Numele lor? Elisabeta Bostan, Gheorghe Vitanidis, Mircea Dră­gan, Manole Marcus, Iulian Mi­hu, Mircea Mureşan, Geo Saizescu, Andrei Blaier... Au fost puţini? Am realizat mult sau puţin? Istoria rămâne încă deschisă.
Mircea Mureşan - Cinema, nr. 11/1989
Citeşte mai multe despre:   articolul zilei

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de