x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Articolul zilei Profilul primei promoţii

Profilul primei promoţii

12 Noi 2009   •   00:00

La mijlocul anilor '50, de pe băn­cile primei şcoli superioare cinema­tografice româneşti ieşea, împreună cu actori şi operatori, prima ge­neraţie de regizori de formaţie profesională specifică. Vremurile nu erau uşoare, la abia un deceniu după un război pustiitor. Condiţiile cinematografiei erau precare: cadre pu­ţine şi prea puţin experimentate; teh­nica sumară, studiourile de la Buftea fiind încă în construcţie; sub aspect ideologic-estetic, limpezirile abia se între­zăreau după o perioadă de ră­tă­ciri prin teritorii străine de specificul culturii româneşti. Nu erau clare nici trăsăturile în evoluţie ale socia­lismului... Dar dacă această generaţie înfă­ţi­şa un profil, acesta era marcat de curaj. Tineri - pe atunci - optimişti au păşit în front, pe un câmp uşor minabil, cu mânecile suflecate, ca la luptă. Peste un deceniu, pecetea lor devenise inconfundabilă, prin atitudine politică, prin soliditate a gân­di­rii, prin prospeţime şi sensibilitate la fenomenele înconjurătoare. Prin aplombul măiestriei.

Astăzi, istoriografia cinema­to­gra­fiei artistice nu poate să nu consemneze filmele lor: Viaţa nu iartă, Bă­ieţii noştri, Setea, Furtuna, Străzile au amintiri, Lupeni '29, Un surâs în plină vară, Gaudeamus igitur, Car­tie­rul Veseliei, Amintiri din copilărie, Răscoala, Asediul, Golgota, Facerea lumii, Puterea şi Adevărul, Ilustrate cu flori de câmp, citate întâmplător dintr-o filmografie prodigioasă. Era începutul! Numele lor? Elisabeta Bostan, Gheorghe Vitanidis, Mircea Dră­gan, Manole Marcus, Iulian Mi­hu, Mircea Mureşan, Geo Saizescu, Andrei Blaier... Au fost puţini? Am realizat mult sau puţin? Istoria rămâne încă deschisă.
Mircea Mureşan - Cinema, nr. 11/1989

×
Subiecte în articol: articolul zilei